پایان نامه درمورد پیشرفت تحصیلی،مفهوم موفقیت تحصیلی |
.2.3استراتژی کلی (مختلف) ———————————————–18
.2.4ماهیت و ارزش مدیریت استراتژیک—————————————-20
.2.5ویژگی های مدیریت استراتژیک——————————————-23
.2.6سابقه برنامه ریزی استراتژیک در نظام آموزش و پرورش ——————————-29
.2.7مفهوم برنامه ریزی استراتژیک در آموزش و پرورش ———————————-30
.2.8تفاوت برنامه ریزی استراتژیک با برنامه ریزی درازمدت——————————–30
.2.9سطوح برنامه ریزی استراتژیک در نواحی آموزش و پرورش —————————-31
.2.10اصول برنامه ریزی استراتژیک در آموزش و پرورش———————————-37
.2.11نحوه تکامل مدیریت استراتژیک———————————————–33
.2.12برنامه ریزی استراتژیک در نظام آموزشی——————————————40
.2.13سابقه برنامه ریزی استراتژیک در آموزش و پرورش ———————————-42
.2.14تعریف برنامه ریزی استراتژیک در آموزش و پرورش ———————————43
.2.15مراحل برنامه ریزی استراتژیک در آموزش و پرورش ———————————44
.2.16فواید برنامه ریزی استراتژیک در آموزش و پرورش———————————-46
.2.17مدیریت استراتژیک در ایران————————————————–47
.2.18بررسی محیطی———————————————————–50
.2.19تصمیم گیری استراتژیک—————————————————-60
.2.20استفاده از مدل تصمیم گیری ————————————————-61
.2.21انتخاب مدل مناسب ——————————————————-62
.2.22تجزیه و تحلیل swot —————————————————–71
2.23استراتژی در عمل———————————————————75
2.24ماتریس قوتها و ضعف ها – فرصت ها و تهدیدات———————————- 76
2.25فرموله کردن استراتژی —————————————————80
2.26چگونگی بکار گیری ahp در تصمیمات گروهی————————————-87
2.27.نتیجه——————————————————————89
فصل سوم:روشهای تحقیق
مقدمه———————————————————————92
3.1روش تحقیق ————————————————————-93
3.2.جامعه آماری————————————————————-93
3.3نمونه گیری————————————————————–93
3.4ابزار جمع آوری اطلاعات —————————————————-94
3.5ضریب آلفای کرونباخ——————————————————-95
3.6سنجش روایی و پایایی——————————————————-97
3.8 اجزا و کاربرد مدل فرایند سلسله مراتبی برای انتخاب برنامه ریزی استراتژیک—————–102
3.9.نتیجه——————————————————————107
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه——————————————————————–109
4.1تحلیل swot————————————————————110
4.2مدل تصمیم گیری ahp —————————————————-110
4.3.شناسایی نقاط قوت ، ضعف و تهدیدات ، فرصت های سازمان آموزش و پرورش————–111
4.4.شناسایی استراتژی های so،wo،st و wt—————————————–112
4.5.روش ahp (فرایند تحلیل سلسله مراتبی)—————————————–114
4.6.معیار های ارزیابی استراتژی های سازمان آموزش و پرورش—————————–118
4.7.محاسبه درجه اهمیت معیارهای استراتژی های سازمان———————————124
4.8.مقایسات زوجی گزینه های ( استراتژی ها ) سازمان بر اساس معیار ها———————-125
4.9.محاسبه نرخ نا سازگاری (RΙ(————————————————-129
4.10.اولویت بندی گزینه ها —————————————————–129
4.11پاسخ سوالات تحقیق———————————————131
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادها
5.1.بحث و نتیجه گیری——————————————————–135
5.2.پیشنهادات کاربردی ——————————————————-138
فهرست منابع فارسی———————————————————-143
پیوست——————————————————————-148
پیش گفتار
/>تغییر و تحول عصر حاضر بخش عظیمی از جهان را فرا گرفته و جامعه شتابان به سوی مرحله جدیدی از تمدن بشری به پیش می رود.در راستای این حرکت دولت ها و ملت ها دچار انواع نگرانی ها شده اند: تجار با نوسانات مدام اقتصادی ، مدیران با اداره امور سازمان ها ، برنامه ریزان با طراحی و تدوین برنامه ها و مردم با تورم ، تزلزل ارزشها و کجروی های اجتماعی.
در بین تمام این دگرگونیها ، تحولات و نگرانیها ، ما امروز در وضعی نیستیم که حیران و سرگردان نظاره گر باشیم و آنها را ناشی از عوامل طبیعی یا ناشناخته بدانیم . زیرا رابطه بین این تغییر و تحولات تا حدودی برایمان روشن است و بسیاری از آنها قابل تجزیه و تحلیل و پیش بینی می باشند.ما امروزه می دانیم که بسیاری از تحولات اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی،فرهنگی و آموزشی بدون ارتباط با یکدیگر به وجود نمی آید و هیچ رخدادی را نمی توان به طور مجزا در نظر گرفت و بدون توجه به سایر حوادث مورد بررسی قرار داد. ما امروزه می دانیم که گذشت زمان و تغییر و تحولات جاری،آینده را می سازد و آینده،هم اکنون ماست.
بنابراین پیش از انکه بی هدف،بی برنامه،بی بصیرت و بدون توجه به محیط بالاجبار بسوی آینده کشیده شویم ، باید به ترسیم چشم انداز روشنی از آینده ، سرنوشت خود را بسازیم و این سازندگی در عصر حاضر با شناخت و آگاهی امکان پذیر است. اما دریک مجموعه تولیدی – خدماتی، خصوصی یا دولتی، شناخت یا آگاهی منحصر به محیط سازمان نیست. یک سازمان ، واحدی از جامعه است و خواه یا نا خواه در تعامل با آن و تحت تاثیر تغییر و تحولات بخش های مختلف آن. بنابراین به چیزی بیش از شناخت عوامل درون سازمانیش محتاج است. در دنیای امروز شناخت محیط برون سازمانی ، توجه به تحولات اجتماعی ، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه و آینده نگری، کارکرد اصلی مدیران سازمان- ها می باشد و این موضوعی است که برنامه ریزی استراتژیک آن را مورد تاکید قرار می دهد (پیرس و رابینسون 1380).
مدیریت استراتژیک با تصمیم گیری در مورد آینده سازمانها و اجرای آن در تصمیمات سرو کار دارد. در طی سالیان گذشته برخی از سازمانها به دلیل تدوین استراتژی مناسب و اعمال مدیریت استراتژی در جهت تحقق ان از موقعیت استثنایی در صحنه رقابت بین المللی برخوردار شدند و برخی از شرکتها و سازمانهای موفق به دلیل تدوین استراتژی های نامطلوب، از جایگاه و موقعیت برتری که با تلاش فراوان به دست آورده بودند به موقعیتی معمولی ویا حتی تأسف بار تنزل یافتند.
زمانی که صحبت از مدیریت استراتژیک می شود باید در نظر داشت که مدیریت خود اجزا وظایف و ابعاد مختلفی را شامل می شود که در صورت تمایل به موفقیت ، تمامی این ابعاد باید به شکل یکپارچه مورد توجه قرار گیرد. به سخن دیگر اگر در سازمانی تصمیم گیری با نگرش استراتژیک صورت گرفته و استراتژی ها شایسته تدوین گردد،ولی اجرای آن به خوبی صورت نگیرد مسلما نمی توان گفت که در این سازمان مدیریت استراتژیک حاکم بوده است.
چکیده
آینده جهان در قرن بیست و یکم ،آکنده از رقابت ، توسعه بازارهای نو ظهور، عوامل محیطی نا مطمأن ، رواج تکنولوژی های برتر و گسترش تجارت است. شرط توفیق در این میدان بهره گیری از نقاط قوت و فرصتها و رویارویی با ضعف ها و چالشهای پیش رو است. تمام این موارد ایجاب می کند که محیط سازمانی خوب شناخته شود تا بتوان با انتخاب استراتژی های مناسب در دنیای رقابت باقی ماند. موسسات و سازمانها برای اینکه بتوانند به حیاط خود ادامه دهند در وضعیتی قرار دارند که باید هم تغییرات محیطی را از قبل پیش بینی نموده و هم در یک محیط رقابتی قوی برتری خود را استوار دارند.مدیریت استراتژیک یک فرایند مدیریتی ویژه ای است که معطوف به هدف تأمین سازگاری با این تغییرات و به دست آوردن برتری کامل رقابت است. در این تحقیق برنامه استراتژیک در سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی در جهت تجهیز منابع سازمان و وحدت بخشیدن به تلاش های آن برای نیل به اهداف و رسالت های بلند مدت و با توجه به امکانات و محدودیت های درونی و بیرونی می باشد. مدیریت استراتژیک در این سازمان بر این باور است که مدیران را به تفکر دراز مدت و آینده نگری و پیش بینی افق های دور ترقیب نماید.
استراتژی های سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی:
1- سامان دهی تحقیقات کاربردی[1] در زمینه حل مشکل
2-اجرای طرح های افزایش بازده توان علمی
3- ارتقاء ضریب هوشی دانش آموزان و مربیان آنها
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-19] [ 05:06:00 ب.ظ ]
|