پایان نامه بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی |
فهرست مطالب صفحه
فصل اول: طرح کلی پژوهش……………………………………………………………… 1
1-1- مقدمه:………………………………………………………………………… 2
1-2- بیان مسأله:……………………………………………………………………. 3
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش:…………………………………………………….. 5
1-4- متغیرهای اساسی پژوهش…………………………………………………….. 6
1-5- اهداف پژوهش………………………………………………………………… 7
1-5-1- هدف کلی………………………………………………………………. 7
1-5-2- اهداف جزیی تحقیق…………………………………………………….. 7
1-6- فرضیات پژوهش………………………………………………………………. 7
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها:……………………………………………. 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش………………………………………………. 13
مقدمه………………………………………………………………………………. 14
2-1- مبانی نظری و پیشینه پژوهش………………………………………………… 14
2-1-1- انگیزش………………………………………………………………… 14
2-1-1-1- انواع انگیزه……………………………………………………….. 17
2-1-1-2- بی انگیزگی……………………………………………………….. 24
2-1-1-3- نظریه های عمده درتوضیح انگیزش………………………………. 22
2-1-1-4- نظریه های رفتاری انگیزش……………………………………….. 27
2-1-1-5- نظریه های شناختی انگیزش……………………………………… 33
2-1-2- سازگاری اجتماعی……………………………………………………… 37
2-1-2-1-مؤلفه های سازگاری اجتماعی……………………………………… 41
2-1-2-2-پایه های نظریه سازگاری اجتماعی………………… ……………………… 49
2-2- پیشینه پژوهشی……………………………………………………………… 49
2-2-1- تحقیقات انجام شده در خارج کشور…………………………………….. 61
2-2-2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور…………………………………….. 60
فصل سوم: روش پژوهش…………………………………………………………………. 69
3-1- روش پژوهش………………………………………………………………… 69
3-2- جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری………………………………………. 70
3-2-1- جامعه آماری…………………………………………………………… 70
3-2-2- نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………. 70
3-3- ابزارهای پژوهش……………………………………………………………… 71
3-3-1- پرسشنامه انگیزش تحصیلی…………………………………………….. 71
3-3-2 – پرسشنامه سازگاری اجتماعی………………………………………….. 72
3-4- نحوه اجرای پرسشنامه و جمع آوری داده ها…………………………………… 80
3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………….. 74
فصل چهارم: یافته های تحقیق………………………………………………………….. 75
مقدمه……………………………………………………………………………. 76
4-1- یافته های توصیفی………………………………………………………… 76
2-2- یافته های استنباطی………………………………………………………. 84
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………. 97
5-1- بحث و نتیجه گیری یافته های تحقیق…………………………………….. 98
5-2- پیشنهادهای پژوهشی……………………………………………………….. 102
5-2-1- پیشنهادات اجرایی…………………………………………………….. 102
5-2-2- پیشنهادات پژوهشی…………………………………………………… 102
5-3- محدودیت های پژوهش……………………………………………………… 102
فهرست منابع……………………………………………………………………………. 105
پیوست ها………………………………………………………………………………… 118
مقدمه:
انگیزهها[1] نیروهای محرکی هستند که در موجود زنده، حالتی از نشاط و فعالیت را بر میانگیزند.انگیزهها عامل بروز رفتار هستند و او را به سوی هدف یا هدفهای مشخصی راهنمایی میکنند. آنها، وظایف ضروری و مهمی برای موجود زنده انجام میدهند. انگیزش به معنای وسیع و تحت عنوان علت یا چرایی رفتار،تمامی روانشناسی را در بر میگیرد(خداپناهی، 1385: 19).
انگیزه پیشرفت تحصیلی به عنوان یکی از انگیزههای روانی است. انسان خواهان پیشرفت و ترقی در تمام ابعاد زندگی میباشد، یکی از این پیشرفتها که خود نیز میتواند زمینهساز پیشرفتهای دیگر باشد پیشرفت تحصیلی به عنوان ملاک ارزیابی و گزینش افراد در مراحل مختلف شغل و رشته تحصیلی میباشد. از مهمترین عواملی که میتواند در یادگیری توأم با موفقیت یادگیرنده نقش داشته باشد، انگیزه پیشرفت تحصیلی است. دانشآموزان با باورهای انگیزشی مثبت، همچون حفظ اهداف درونی برای یادگیری و نیاز به پیشرفت تحصیلی بالا، بیشتر از دانشآموزان دارای باورهای انگیزشی پایین در پردازش عمیق، بسط و سازماندهی تکالیف، درگیر میشوند. انگیزش درونی یکی از تعیینکننده های گرایش به مطالعه و یادگیری است و ترس از شکست در افراد با انگیزه درونی پایین، دیده شده است ( قربانی، 1386: 1). سازگاری اجتماعی یک سازه کلان است که دسته ای از مؤلفه های خاص را در بر میگیرد که روی هم رفته عمکرد تحصیلی مطلوب را پیش بینی میکنند (والز و لیتل[2]، 2005). عوامل گوناگونی از جمله عوامل تحصیلی، رفتاری و اجتماعی به منظور تشکیل الگوهای سازگاری، با هم و به عنوان یک نظام یکپارچه عمل میکنند و بر هم تاثیر متقابل دارند. انواع انگیزه های درونی و بیرونی اثر متفاوتی بر عملکرد تحصیلی و سازگاری اجتماعی دارد. در این میان انگیزش درونی می تواند نقش تسهیل گرانهای را در سازگاری اجتماعی داشته باشد و انگیزش بیرونی اثر مخربی بر سازگاری اجتماعی خواهد داشت (ملنیک[3] و همکاران، 2008).
1-2- بیان مسأله:
در نظام آموزشی ایران، ملاک قضاوت و ارزیابی موفقیت و عدم موفقیت همه ارکان آموزشی از جمله رویکرد کلی نظام، گروه آموزش دهندگان، سیستم مدیریت و دانشآموزان در قالب متغیر عملکرد تحصیلی نمود پیدا میکند. بنا بر این همه دست اندر کاران آموزش همواره در تلاش برای رسیدن به مولفهها و فرآیندهایی هستند که عملکرد تحصیلی دانشآموزان را بهبود بخشند. عملکرد تحصیلی به عنوان نمود عینی نتیجه و برآیند همه فعالیتهای آموزشی، به جنبههای قابل مشاهده یادگیری اشاره میکند. عملکرد همان محصول یادگیری است و ما با مشاهده تغییرات حاصل در عملکرد شخص استنباط میکنیم که در او یادگیری اتفاق افتاده است. عملکرد تحصیلی، همان نتایج عملکردی است که نشان میدهد یک دانشآموز تا چه حد به اهداف خاص مورد نظر در فعالیتهای آموزشی رسیده است (وولفولک، 2007).
نتایج پژوهشهای کوپر[4] نشان داده که علاوه بر ساختار و محتوای آموزشی کلاس، عوامل گوناگونی از جمله سلامت روان، تواناییهای شناختی، عوامل انگیزشی، هیجانها و ویژگیهای فردی و خانوادگی نقش عمدهای در سطح عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارند (پاشایی و همکاران، 1388).
گیج و برلاینر[5] (1996)، انگیزه را به موتور یا فرمان اتومبیل تشبیه میکنند که شخص را برای رسیدن به هدف خاصی وادار به فعالیت میکند (ظهیری ناو و رجبی، 1388: 70). انگیزه تحصیلی، انگیزه روانشناختی فراگیری است که با اثرگذاری بر انواع مختلف فعالیتهای تحصیلی به تمایل فرد برای رسیدن به هدفهای تحصیلی اشاره دارد. این سازه با حصول آگاهی از چگونگی تأثیر فرایندهای شناختی–انگیزشی شخص روی فعالیتهایی که برای پیشرفت تحصیلی وی اهمیت دارند، برآورد میشود (شهنی ییلاق و همکاران، 1384: 48 ).
در نظام طبقهبندی دسی[6]، شوارتز[7] و رایان[8] (1985 )، افراد، در سه نوع جهتگیری انگیزشی قرار میگیرند: افراد با جهتگیری انگیزشی بیرونی[9]، افراد با جهتگیری انگیزشی درونی[10] و افراد بدون انگیزه[11](بحرانی، 1384: 105). افرادی که دارای انگیزش درونی هستند، برای خود اهدافی تعیین میکنند و در جهت رسیدن به آن میکوشند. در واقع اگر آنان احساس کنند که در انجام فعالیتهای مورد علاقه خود، در فشار هستند؛ سطح انگیزش یا علاقه درونی آن ها کاهش مییابد. افراد با انگیزش بیرونی به جای تمرکز بر تکلیف و احساس رضایت، با انجام خوب آن، در انتظار نوعی پاداش یا تنبیه اجتماعی هستند. افراد بدون انگیزه، مانند افرادی که دارای انگیزش بیرونی هستند خود را شایسته نمیدانند. این افراد، در مقایسه با همسالان خود که دارای انگیزش بیرونی هستند، بعد از مدتها تلاش برای انجام تکلیف و صرف انرژی و وقت، آن را رها میکنند. ادراک شایستگی و کنترل در آنان، چنان پایین است که در موقعیتها احساس درماندگی میکنند.کوشش برای این افراد یک عمل بیفایده است. آنان موفقیت و شکستهای خود را نتیجه عوامل بیرونی و کنترل ناپذیر میدانند (دسی، اسکوارتز، شین من[12]، و رایان: 1981، به نقل از بحرانی، 1384: 105).
علاوه بر انگیزش که تا حد زیادی ناظر بر عوامل فردی یادگیری است، یادگیری در محیط و در کنش با دیگران انجام میشود. هر انسانی آگاهانه یا ناآگاهانه میکوشد تا نیازهای متنوع و گاه متناقضش را در محیط زندگی خود برآورده کند، و از آنجا که باید نیازهای خود را در قالب ساخت اجتماعی برآورده کند، سازگاری او لاجرم سازگاری اجتماعی است (والی پور، 1360، به نقل از مظاهری و افشار، 1388).
سازگاری اجتماعی[13] به عنوان مهمترین نشانه سلامت روان از مباحثی است که در دهههای اخیر توجه بسیاری از جامعهشناسان، روانشناسان و به ویژه مربیان را به خود جلب کرده است (نظیری، 1381، به نقل از مظاهری و همکاران، 1385 :17). از دیدگاه انجمن روانشناسی آمریکا سازگاری اجتماعی هماهنگ ساختن رفتار به منظور برآورده ساختن نیازهای محیطی است که غالباً مستلزم تکانهها، هیجانات یا نگرشها میباشد (حجاری و همکاران، 1385: 52). گودشتاین و لانیون[14](1995، به نقل از خوش کنش و همکاران، 1389) سازگاری را فرایند پیوستهای تعریف کردهاند که در آن، تجارب یادگیری اجتماعی شخص توانایی و مهارتهایی را فراهم میسازد که از آن طریق میتوان به ارضای نیازها پرداخت.
پژوهشهای متعددی در نظامهای آموزشی مختلف انجام شده است و به صورت تجربی نیز رابطه و اثر مثبت و معنادار عوامل انگیزشی و سازگاری اجتماعی را با عملکرد تحصیلی نشان داده است. این در حالی است که در نظام آموزشی ایران و به ویژه در شهر ابرکوه، پژوهشی که به طور خاص و با روش علمی رابطه این متغیرها را بررسی کرده باشد، انجام نشده است. لذا در این تحقیق، رابطه عوامل انگیزش تحصیلی و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی در دوره متوسطه به عنوان یک نیاز اساسی در برنامه ریزیهای آموزشی بررسی شد.
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش:
انگیزهها نیرویی قوی در فرآیند یاددهی-یادگیری هستند، به طوریکه حتی غنیترین و بهترین برنامههای کارآموزی و آموزش سازماندهی شده نیز در صورت فقدان انگیزه در فراگیران، سودمند نخواهند بود. یکی از مهمترین مسایل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان انگیزه میباشد. انگیزه تحصیلی یکی از ملزومات یادگیری به حساب میآید و چیزی است که به رفتار شدت و جهت میبخشد و در حفظ تداوم آن به یادگیرنده کمک میکند. در واقع انگیزه آن چیزی است که به یادگیرنده انرژی میدهد و فعالیتهای او را هدایت میکند. از آنجا که انگیزه تحصیلی مستقیماً با میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان در ارتباط است، لازم است برای ایجاد یک نظام آموزشی موفق و پویا به این امر مهم توجه بیشتری شود. کم توجهی نسبت به مشکلات دانشآموزان بیگمان سبب تراکم و گره خوردن مشکلات با یکدیگر و به وجود آمدن نابسامانیهای روحی و آموزشی مختلف برای آنان خواهد شد. چنین غفلتهایی از یک طرف باعث اتلاف منابع انسانی و از طرف دیگر باعث افت کیفیت نیروی انسانی میشود. متاًسفانه یکی از مشکلات شایع نظامهای آموزشی در بسیاری از کشورها، پایین بودن سطح انگیزه تحصیلی در بین یادگیرندگان میباشد که سالانه زیانهای علمی، فرهنگی و اقتصادی زیادی را متوجه دولتها و خانوادهها میکند و نظام آموزشی کشورها را با افت تحصیلی مواجه میسازد(رمضانی و افشار، 1389: 12).
انگیزش نمیتواند از چارچوب اجتماعی که آن را احاطه کرده است جدا شود. در درون هر جامعه، یک سری ارزشهای اجتماعی و اهداف فرهنگی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. افراد آدمی فقط با غذا و آب زندگی نمیکنند، بلکه انگیزههایی وجود دارند که شرایط اجتماعی و فرهنگی موجب بروز آن میشود. همچنین، انگیزش، در ارتباط با ارزشهای دیگران تغییر میکند. به عنوان مثال تحقیقات نشان میدهد که یادگیری بهوسیله همکاری با یادگیرنده تسهیل میشود (دریسکول[15]،308:1993). ارتباط در کلاس درس، خواه شناختی و یا عاطفی باشد، انتقال دهنده یافتهها از فردی به فرد دیگر و از یک گروه به گروه دیگر است. به عنوان مثال، نگرشی که فرد دارد یا ادراکات شخصی او در انگیزه او تاثیر میگذارد. رابطه بین انگیزش و پیامدهای مربوط به مدرسه مانند عملکرد تحصیلی و بهزیستی تحصیلی به خوبی جای خود را در تحقیقات آموزش و پرورش باز کرده است (دسی و رایان، 2000، به نقل از والز و لیتل، 2005).
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 06:43:00 ب.ظ ]
|