دانلود پایان نامه ارشد : بررسی و تحلیل نشانههای بومی در آثار هنرمندان جریان سقاخانه |
آنچه که امروزه در کشور ما به عنوان هنر نقاشی ایران به دست ما رسیده سالهای پر افت و خیزی را پشت سر گذاشته است.« نقاشی ایران در سراسر تاریخ با فرهنگهای بیگانه و سنتهای ناهمگون شرقی و غربی برخورد کرده و غالبا به نتایج جدید دست یافته است. به راستی، ادوار شکوفائی و بالندگی این هنر را باید محصول اقتباسهای سنجیده و ابداعات تازه دانست. اما، باوجود تاثیرات خارجی گوناگون و دگرگون کننده، میتوان نوعی پیوستگی درونی را در تحولات تاریخی نقاشی ایران تشخیص داد.»(پاکباز، 1379، 8) البته طی این تحولات، مکتبهای مختلفی وجود داشتهاند چنانکه هنرمندان داخل یا خارج از مكاتب بر حسب توانائیهای ذاتی خود شاهکارهای هنری این مکاتب را پدید میآورند. مكتبها تنها راه میگشایند و محیط را آماده میكنند و در این میان «مکتب سقاخانه»[1] نیز مستثنی نبوده است. آثار ماندنی سقاخانهای، از دستآوردهای دیگران نه كمتر است و نه بیشتر. آن چه مهم است روحیهای است كه مكتب سقاخانه همراه خود آورد. مكتب «ملی» پیشاز ظهور سقاخانهایها یك رویای آسمانی بود. سقاخانهای ها نشان دادند كه با استفاده از مصالح آشنای دم دست، خیلی آسانتر میتوان به این مكتب رسید.(كریم امامی، 1356، 9)
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 07:56:00 ب.ظ ]
|