دانلود پایان نامه ارشد با موضوع:راهبردهاى مطالعه ى دانش آموزان |
تا سال 1368 این تعداد در حدود، ده میلیون و تا به امروز بیش از بیست میلیون نفر رسیده است، در صورتیكه مطالعهى افراد عامه ، مراكز آموزش عالى و دانشگاهها، پژوهشكدهها … مستثنى این آمار هستند، به همین خاطر دور از ذهن نیست كه عصر ما، عصر انفجار اطلاعات نامیده شده است.
امروزه ضرورت نیاز به مطالعه، عادت به مطالعه [7] و آشنایى با اصول و روشها و مهارتهاى[8] آن، بیش از هر زمان دیگر احساس مىشود، و عدم اطلاع از روشهاى مطالعه و عادتهاى بد مطالعه یكى از علل مهم عقب ماندگى تحصیلى است، توان هر كسى براى پیشرفت تحصیلى [9] كامل، به سختى درك مىشود و بستگى به عوامل متعددى دارد، تلاشهایى در جهت رفع پیشرفت تحصیلى بالاتر، از طریق بهبود كیفیت آموزش، موضوعات آموزشى، محیطهاى تحصیلى و غیره انجام گرفته است. در بخش دانشجویى نیز، تلاشهایى در جهت بهبود انگیزش، رغبت و عادتهاى كارى، انجام گرفته است، به طورى كه مىتواند حداكثر توان خود را بكار برد.
وقتى گفته مىشود تلاشهایى انجام گرفته است، این تلاشها فقط در چند كشور پیشرفته و چند مدرسهى پیشرفته واقعیت داشته است و در كشور خودمان به كار بیشتر براى بهبود كیفیت و بهینه سازى پیشرفت تحصیلى نیاز داریم.
تحقیق حاضر شامل طرحها، روشها، بیان اصول و نظریاتى مىباشد كه بیشتر كشورها براى مطالعه و تشویق به آن بكار گرفته شده و در حال حاضر مورد استفاده قرار مىگیرد، از این رو مىتواند بعنوان مجموعهاى در برگیرندهى تحقیقات، نظریات، و عقاید مختلف در مورد روشهاى مطالعه و تشویق به آن است مورد توجه قرار گیرد.
در شرایط یادگیرى آموزشگاهى(درس خواندن) دانشمندان و متخصصان تعلیم و تربیت چهار شرط كلى را براى یادگیرى كلاسیك و آموزشگاهى انسان و به عبارتى « درس خواندن » لازم و ضرورى مىدانند:
1ـ استعداد و توانایىهاى فردى 2ـ انگیزه و علاقه 3ـ امكانات آموزشى 4ـ روش و شیوههاى یادگیرى
چنانچه هر یك از این شرایط كه به عنوان چهار چرخ اصلى ماشین آموزش و فراگیرى انسان محسوب مىشوند مهیا نباشد، موفقیت مطلوب آموزشى و تحصیلى حاصل نخواهد گردید. مثلاً اگر كسى هر چند استعداد و نیز علاقهى بسیار به فراگیرى داشته باشد اما امكانات لازم (مثل معلم، كتاب، مدرسه) در اختیار نداشته باشد نمىتواند از آموزش لازم برخوردار شود و همچنین اگر كسى هر سه شرط اولیه را داشته باشد اما از اصول و روشهای صحیح یادگیرى و درس خواندن اصولى آگاهى نداشته باشد و به عبارتى شیوه كار با سوپر كامپیوتر بیولوژیك خود (مغز ـ ذهن) را نداند ، از آموزش مطلوب برخوردار نخواهد بود. و كامیابى تحصیلى چندانى نخواهد داشت.
در كشور ما متاسفانه به این عامل و شرط بسیار مهم كم توجهى شده است، در حالیكه ضرورت و اهمیت آن قابل تردید نیست. تجربه نشان مىدهد كه بسیارى از ناكامىهاى تحصیلى یا افتهای تحصیلى به این دلیل عمده است كه دانشآموزان و یا دانشجویان نسبت به روش صحیح و اصولى مطالعه و درس خواندن آگاهى لازم را ندارند بطوریكه پس از فراگیرى این اصول و روشها و به كار بستن آنها وضعیت تحصیلى آنها بسیار متحول شده و از كیفیت و موقعیت بالایى برخوردار شده است.
ما سعى كردهایم به این اصول و روشها با استفاده از منابع و مراجع متعدد و معتبر علمى و روانشناسى یادگیرى [10] بدست آمده بپردازیم به امید آن روز كه مطالعه و عادت به آن بصورت
وظیفه در آید و توسط دیگر محققان بصورت فن تعقیب و پىگیرى[11] ادامه یابد. انشاءا…
بیان مسئله:
امروزه مطالعه راهى است بسیار ساده و عملى و دریچهاى است به سوى جهان علم و معرفت، راهى كه انسان را در مسیر رشد و كمال هدایت كرده و مناسبترین شیوه جهت انتقال پیام، عقاید، طرحها و اندیشهها است و مىتواند هدف هر دانشجو، دانشآموز … و افراد جامعه باشد.
ما در عصرى زندگى مىكنیم كه یكى از خصوصیات بارز آن، تغییرات و تحولات شگرف و مداومى است كه در تمامى زمینهها به ویژه اطلاعات و دانش نیروى انسانى رخ داده است، اما با این وجود تمامى كشورها و جوامع به طور مشترك از جامعهى مطالعه كنندگان خود راضى نیستند و ما هر ساله شاهد افت تحصیلى دانشآموزان در مقاطع مختلف و عدم مطالعهى مطلوب و كافى افراد جامعهى خود هستیم.و این بیشتر به دلایل عدم برنامهریزى صحیح، عدم فعالیتهای لازم در زمینهى مطالعه، آگاهى نداشتن از روشهاى صحیح مطالعه، روشهاى نامناسب مطالعه ندادن انگیزه و تشویقهاى لازم جهت مطالعه و عادت به آن، شیوههاى نامناسب تدریس، استفادهى بیشتر دانشآموزان از روشهاى یادگیرى سطحى ساده (تكرار و حفظ مطالب) و دیدگاههاى متفاوت در رابطهی با مطالعه عنوان كرد.
تنها راه بقا و دوام مطالعه، همگام نمودن اطلاعات با جهان امروز و پیشرفت در مسیر رشد و كمال و رعایت و انجام موارد مذكور و همّت به تحقیقات مستمر و متعدد بر تمام جوانب مختلف مطالعه، و كوشش در رفع نواقص و محدودیتهایى كه از تحقیقات پیش منتج شده و در دسترس مىباشد و همچنین از بین بردن عوامل مداخلهگر و مزاحم مانند:(ترس، اضطراب …) بویژه در دانشآموزان، كه در عملكرد تحصیلى آنان نقش عمدهاى دارد است و سعى و كوشش در ایجاد انگیزه[12]، تقویت مثبت[13] بویژه در انگیزههاى درونى، روشهاى یادگیرى عینى[14] و مشاهدهاى[15] و فراهم ساختن مكان و محلهایى[16] جهت مطالعهى عموم افراد بویژه دانشآموزان و تشویق صحیح تا حركت به سوى پلههاى پیشرفت مطالعه كه انشاءا… به صورت احساس وظیفه در آید و مطالعه به هدف نهایى برسد. در این پژوهش محقق قصد دارد به بررسى راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان پایهى سوم مقطع متوسطه در رشتههاى علوم ریاضى، تجربى و انسانى آموزش و پرورش شهر قدس را مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار دهد و بر اساس نتایج حاصله پیشنهادات لازم را ارائه نماید.
هدف پژوهش
1ـ اهداف كلى
هدف از انجام این تحقیق عبارتست از، بررسى راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان پسر و دختر پایهى سوم مقطع متوسطه[17]، در رشتههاى علوم ریاضى، تجربى و انسانى آموزش و پرورش منطقهى شهر قدس مىباشد.
2ـ اهداف جزئى
این تحقیق از مجموع اهداف خود ده هدف عمده را در بر دارد:
ـ بررسى راهبردهاى مطالهی دانشآموزان دختر و پسر رشتههاى مختلف تحصیلى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان پسر رشتهی ریاضى و تجربى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان پسر رشتهی ریاضى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان پسر رشتهی تجربى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان دختر رشتهی ریاضى و تجربى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر رشتهی ریاضى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر رشتهی تجربى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشتهی ریاضى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشتهی تجربى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشتهاى انسانى.
اهمیت موضوع پژوهش
در دنیاى امروز آدمى، تحت هر شرایطى بینیاز از مطالعه، آگاهى و غنى سازى روح و روان خود نیست. و بدون شك هر كس به تقویت اندیشه، آگاهى و یا تجدید نظر نسبت به دانش و اطلاعات خود نپردازد و بصورت فنى و باآگاهى از روشهاى مطالعه و یادگیرى مطالعه ننماید زیان خواهد دید.
در دنیاى در حال تغییر كنونى، ضرورت آموزش و مطالعه به دلایل فراوان پذیرفته شده است.
تغییرات سریع و عمیق علمى سبب شده است كه هر از گاه، مطالب و نظریههاى جدیدى وارد میدان زندگى شود كه براى ادامه حیات، به ناچار باید علوم و معارف جدید را مطالعه كرد و آموخت و برخى از نظریههاى قدیمى را را كه كارآیى ندارند، كنار گذاشت و باید باور داشت دانشآموزان پایه و زیربناى اصلى هر جامعه بویژه مطالعه كنندگان جامعهى امروز و فردا خواهند بود، تغییرات فن آورى سبب دگرگونى در همهى زمینهها و كسب مهارت دانش و همچنین مطالعه شده است و جهان به دهكدهى كوچك تبدیل شده است و میزان كمّى و كیفى این تغییرات آن قدر زیاد است كه گاهى اوقات برنامه ریزان امر مطالعه، محققان و پژوهشگران را در این زمینه دچار مشكل كرده است و ما باید اصول و روشها، فرصتها، و توان سازگارى [18]رابه نیروى انسانى[19] خصوصاً دانشآموزان ایجاد و منتقل كرده تا به ضریب و درجهاى از اطمینان براى جامعهى مطالعه كنندگان امروز و فردا برسیم.
سازمان آموزش و پرورش به عنوان مهمترین سازمان هر كشورى در واقع سنگ بناى تمامى جامعه است وبدین جهت باید بدنهى خود یعنى دانشآموزان را براى همگام و همنوایى با پدیدهها و تازههاى علمى منطبق با نیازهاى فرهنگى، اجتماعى، اقتصادى و سیاسى از طریق اصول و روشهاى صحیح مطالعه و عادت به جریان و تداوم آن آگاه ساخته و به آموزش صحیح آن بپردازد و از این طریق به، به سازى نیروى انسانى خود نیز كمك كرده است.
البته شایان ذكر است امروزه عنایت در خور توجهى نسبت به مطالعه، اصول و روشهاى صحیح آن همچنین ایجاد انگیزه و تشویق صحیح و عادت به مطالعه و احساس اینكه مطالعه به صورت یك وظیفه تداعى شود صورت نپذیرفته است كه بیشتر عقب ماندگىها از هر حیث تحت شعاع این این امر قرار گرفته است. و همه ساله تعداد زیادى از دانشآموزان دچار افت تحصیلى مىشوند كه از عمده پیامدهاى آن، مىتوان پیامدهاى اقتصادى و روان شناختى را نام برد. با آموزش روشهاى صحیح مطالعه مىتوان به دانشآموزان فراگیرى روشهاى اصولى و صحیح براى هر رشته، هر درس، و هر موضوع و كتاب را آموزش داد. اگرچه پى بردن به مسائل و تمامى ابعاد مختلف مطالعه میزان و موفقیت آن آسان نیست. و كمى پیچیده و دشوار است، اما این پژوهش جهت بررسى اصول، راهها و روشهاى صحیح مطالعه بررسى راهبردهاى مطالعه در شاخهى نظرى، دانشآموزان پسر و دختر سال سوم متوسطه میزان و عدم موفقیت در امر مطالعه تدوین شده تا گامى هر چند كوچك اما عمیق، در جهت شناسایى افتهاى تحصیلى، عوامل مداخلهگر و مزاحم مطالعه و بررسى راهبردهاى مطالعه جهت پیشرفت دانشآموزان در زمینههاى مطالعاتشان باشد. انشاء ا…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-19] [ 05:24:00 ب.ظ ]
|