دانلود پایان نامه ارشد:اثر تردد اسکیدر و شیب طولی مسیر چوبکشی بر هدررفت خاک |
چوبكشها ماشینآلات سنگینی هستند كه تردد آنها در مسیرهای چوبكشی جنگل الزاما” پیامدها و عوارض نامطلوبی به همراه دارد. كوبیدگی[2] خاك نخستین پیامد تردد اسكیدرها میباشد (Johns et al., 1999; Pinard et al., 2000; Lacey and Ryan, 2000; Defossez and Richard, 2002; Buckley et al., 2003; Gondard et al., 2003; Godefroid and Koedam, 2004; Hamza and Andersson, 2005;) كه به واسطه وزن ماشین با بار، لرزش موتور و بكسباد چرخها، خاك مسیرهای چوبكشی را به عنوان جسم ضعیف متراكم مینمایند و موجب كاهش نفوذپذیری[3] آب و هوا در خاك (Malmer and Grip, 1990; Gysi et al., 1999; Grigal, 2000) و افزایش روانآب[4] (Braunack, 1986; Croke et al., 1999; Buckley et al., 2003) میگردند. همچنین در اثر تردد اسكیدرها در مسیرهای چوبكشی كه عملا” هیچ گونه عملیات تثبیت یا روسازی در آنها صورت نگرفته است موجب ایجاد شیار[5] (Quesnel and Curran., 2000; MacDonald et al., 2001; Eliasson, 2005) و جابجایی[6] خاك (Woodward, 1996; Trautner and Arvidsson, 2003) میگردند. رواناب حاصل از بارش در شیارهای مسیرهای چوبكشی جاری میشود و فرسایش[7] خاك را تشدید مینماید (Xu et al., 2000; Rapp et al., 2001; Hartanto et al., 2003; Nugent et al; 2003) از آنجایی كه خاك مسیرها در اثر تردد دست خورده و جابجا میشوند و پوشش محافظ سطحی خاك از بین میرود فرسایش خاك در مسیرهای چوبكشی به مراتب بیش از عرصههای دست نخورده میباشد (Woodward, 1996; Croke et al., 1999). میزان كوبیدگی، جابجایی و فرسایش خاك به نوع ماشین چوبكشی بستگی دارند (Ayers, 1994) و در شرایط یكسان محیطی و كاری، میزان خسارت ماشینآلات مختلف یكسان نیست. از این رو لازم است ماشینآلات مختلف از نظر میزان خساراتی كه به جنگل وارد مینمایند، مورد ارزیابی قرار گیرند و شرایط مناسب و بحرانی هر ماشین تعیین گردد. از نتایج حاصله میتوان در تخصیص بهینه ماشینآلات با هدف كاهش میزان خسارت وارده استفاده نموده و معیار فعلی انتخاب و خرید ماشینآلات جدید چوبكشی یعنی كاهش هزینههای تولید ماشین به كاهش هزینههای تولید ماشین و كاستن خسارت به عرصه را ارتقا داد. وسعت و شدت اثرات چوبكشی تحت تاثیر عواملی چون نوع ماشین، نوع عملیات (برش یكسره یا برش گزینشی)، تعداد تردد، توپوگرافی منطقه، رطوبت خاك[8] حین عملیات و طراحی مسیر چوبكشی قرار دارد (Laffan et al., 2001; Kolka and Smidt, 2004; Demir et al., 2007). این تحقیق به ارزیابی یك نوع اسكیدر رایج كشور (HSM904) از نظر خسارات وارده به مسیر چوبكشی در شرایط مختلف تردد (تعداد) و شیب طولی مسیر چوبكشی می پردازد و تلاش مینماید كه تاثیر این عوامل و كاربری اسكیدر را از نظر خسارات وارده تعیین نماید.
تحقیق حاضر سعی دارد با در نظر گرفتن روند تدریجی تغییرات در كوبیدگی، شیاری شدن، جابجایی عمودی، تولید رواناب و هدررفت خاك[9] و تعیین سطح آستانه كوبیدگی مسیرهای اسكیدررو در ترددها و شیبهای طولی مختلف مسیر چوبكشی به سؤالات اساسی زیر پاسخ دهد:
1- تراكم خاك با شیب طولی مسیر و تعداد تردد چه ارتباطی دارد؟
2- وضعیت و میزان فرسایش ناشی از ماشین در شیبها و ترددهای مختلف چگونه است؟
3- چه ارتباطی بین عمق شیار با شیب طولی و تعداد تردد وجود دارد؟
4- روند کاهش رطوبت خاک در ترددها و شیبهای مختلف چگونه است؟
5- وضعیت كلی تخریب خاك[10] در مسیرهای چوبكشی چگونه است؟
بر همین اساس، فرضیههایی كه این تحقیق در پی رد یا اثبات آنهاست، به شرح زیر میباشند:
1- میزان كوبیدگی خاك در شیب های طولی مختلف تفاوت معنیداری ندارد.
2- اختلاف فرسایش خاك ایجاد شده در شیبهای طولی و ترددهای متفاوت معنیدار است.
3- عمق شیار ایجاد شده در شیبها و ترددهای مختلف یكسان نیست.
4- اختلاف میزان رطوبت خاک در شیبها و ترددهای مختلف معنی دار است.
5- وضعیت كلی تخریب خاك در كلیه مسیرهای چوبكشی بسیار شدید میباشد.
1-2 كلیات
تخریب خاك به هر گونه تغییر در خصوصیات خاك گفته میشود كه سبب كاهش تولید شده و میتواند به عنوان شاخصی از اثرات زیست محیطی مطرح گردد (Quesnel and Curran, 2000). به عبارت دیگر تخریب خاك شامل كوبیدگی خاك (Buckley et al., 2003)، جابجایی لایه لاشبرگ (Demir et al., 2007)، تركیب لایه لاشبرگ با خاك سطحی (Makineci et al., 2007)، جابجایی خاك سطحی (Arvidsson et al., 2001)، شیاری شدن (Eliasson., 2005)، فرسایش و تغییرات هیدرولوژی دامنه میباشد (Rab, 1994). تحقیقات در زمینه تخریب خاك جنگل از سالها پیش آغاز و با توجه به اهمیت موضوع تا كنون نیز ادامه دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 06:39:00 ب.ظ ]
|