پایان نامه طراحی و پیاده سازی شبکه باند پهن موبایل (همراه اول) استان مازندران مبتنی برسیستم اطلاعات جغرافیایی استان |
درسال های اخیر انفجاری دراستفاده ازموبایل به منظورگشت وگذار اینترنتی رخ داده است که نتیجه آن ضرورت فراهم نمودن پهنای باند وسیعتر برای ارسال و دریافت حجم بیشتر اطلاعات برای مصرف کنندگان این خدمت از طرف اپراتورهای تلفن همراه و سایر ارائهکنندگان سرویس می باشد. تعلل کنندگان متولی این حوزه محکوم به خروج از رقابت و فراموشی در نزد مشتریان خواهند بود.)مارکو سورواما.2010)1
جهت برآورده نمودن نیازهای مشتریان ، اپراتورها ملزم به ایجاد بستر مناسب تبادل اطلاعات با حجم بالا و فراهم نمودن پهنای باند وسیع میباشند، لذا ایجاد شبکهای با تکنولوژی نوین و تا حدامکان گسترده برای برآوردن اصول پوشش1 و ظرفیت2 شبکه و ارائه سرویس با کیفیت در همه مناطق جغرافیایی(راه های اصلی و فرعی ، مراکز با دانسیته بالای شهری، مناطق تجاری، دوردستترین نقاط جنگلی وکوهستانی ، روستاهای دور و نزدیک ، مناطق توریستی و … ) هدف اصلی همه اپراتورها می باشد. لیکن بدلیل قابل توجه بودن سرمایه گذاری در این امر ، اپراتورها به دنبال شناسایی تاثیر عوامل گوناگون بر میزان مصرف ترافیک دیتای مناطق مختلف بوده تا با بهینه نمودن شبکه ، بازده سرمایه گذاری را به حداکثر افزایش دهند. به منظور دستیابی به چنین امری ، اجرای یک استراتژی خوب بسیار مهم است. در این میان انتخاب تکنیک های مناسب برای شناخت مناطق پرترافیک و اولویت بندی آن ها برای پی ریزی شبکه جدید ، از اهمیت خاصی برای اپراتورها برخوردار است. انتظار میرود استفاده دقیق از این تکنیکها منجر به بازگشت سریعتر سرمایهگذاری و فراهم آمدن توان بیشتر برای توسعه حداکثری
1_Marco Sorvamaa
آتی و برآوردن رضایتمندی و وفاداری مشتریان گردد.
1-3-سابقه، اهمیت و ضرورت پژوهش
هر چند نمی توان منکر انجام پژوهش های مرتبط با بازاریابی جغرافیایی در دنیا شد ولی به طور قطع انجام چنین تحقیقی در ایران جنبه منحصر به فرد داشته و برای اولین بار در حوزه مخابرات صورت گرفته است. استفاده از اطلاعات بازاریابی جغرافیایی در استخراج نقشه شبکه باند پهن و پیاده سازی آن از مهم ترین نکات این پژوهش محسوب می شود. به جهت فقدان مرجع و تحقیقات انجام شده به زبان فارسی ، لاجرم تنها امکان استفاده از منابع خارجی و آن هم در حد بضاعت فراهم گردید. همان طوری که اشاره شد استفاده مناسب از اطلاعات بازاریابی جغرافیایی به اجرای سرمایه گذاری بهینه و صرفه جویی بالای هزینه های ایجاد شبکه دسترسی می انجامد (برونو وندن بوسچه.2010).
استان مازندران با گستردگی و ویژگیهای بارز آن از جمله بالا بودن ضریب نفوذ تلفن همراه ، وجود شهرک های صنعتی متعدد ، دانشگاه ها ، درصد بالای با سوادی ، اماکن مختلف تفریحی و توریستی، جنگلی، دریایی و کوه هستانی از جمله استان هایی است که اجرای شبکه باند پهن را هم به لحاظ هزینه سرمایه گذاری و هم به لحاظ پوشش کامل شبکه با مخاطراتی مواجه می سازد. لذا بررسی علمی و دقیق جغرافیای منطقه، مبنی بر نحوه و سرعت پذیرش تکنولوژی جدید ، شناخت مشتریان و الگوهای مصرف آنها در مناطق مختلف و به تبع آن نحوه پیاده سازی سریع شبکه جهت برآوردن تقاضا براساس اصول بازاریابی جغرافیایی ، بسیار ضروری است. چرا که با انجام آن می توان با حداقل سرمایه گذاری، حداکثر تعداد کاربر بالقوه را تحت پوشش نسل جدید با کیفیتی مناسب قرار داد و موجب بهبود رضایت مندی مشتریان و هم چنین افزایش درآمد برای اپراتور مخابراتی شد.
1-4-اهداف پژوهش
1-4-1- هدف اصلی
هدف اصلی این تحقیق ، طراحی و پیاده سازی شبکه باند پهن موبایل (همراه اول) استان مازندران مبتنی برسیستم اطلاعات جغرافیایی استان می باشد.
1-4-2- اهدف فرعی
شناسایی تاثیر عوامل مختلف بازاریابی جغرافیایی از جمله با سوادی ، جمعیت ، توریستی -دانشگاهی و صنعتی بودن مناطق و برخی عوامل دیگر در ایجاد ترافیک دیتای موبایل استان مازندران در دورههای زمانی مختلف.
1-4-3- اهداف کاربردی
تغییر نسل در حوزه موبایل یا به طور کلی مخابرات و یا هر صنعتی از جمله پیاده سازی شبکه نوین LTE 1 و 23G مستلزم هزینه بسیار سنگین برای اپراتورها میباشد . لذا از جمله اهداف این تحقیق تاثیر مدیریت بازاریابی و استفاده از تکنیک های نوین در پیادهسازی شبکه جدید با صرف کمترین سرمایه اولیه و امکان برگشت سریع تر سرمایه می باشد.
Long Term Evolution 2-Third (Mobile) Generation-[1]
با استفاده از تکنیکهای بازاریابی جغرافیایی نقاط بهینه شناسایی و بهترین مناطق انتخاب خواهد شد، بطوریکه اجرای شبکه با تکیه بر فن آوری جدید موجب صرفه جویی در هزینه و بازده بالا به ازای هر کاربر میشود.
1-5-فرضیه های پژوهش
توریستی بودن منطقه تاثیر معنی داری بر میزان ترافیک دیتای موبایل استان مازندران دارد.
مناطق دانشگاهی تاثیر معنی داری بر میزان ترافیک دیتای موبایل استان مازندران دارد.
باسوادی از جمله عوامل موثر و معنیدار بر میزان ترافیک دیتای موبایل استان مازندران میباشد.
مناطق صنعتی تاثیر معنیداری بر میزان ترافیک دیتای موبایل استان مازندران دارند.
افزایش جمعیت تاثیر معنیداری بر میزان ترافیک ایجاد شده دیتای موبایل استان مازندران دارد.
1-6- متغیرهای پژوهش
متغیرهای این پژوهش در قالب متغیرهای وابسته و مستقل به شرح زیر می باشد:
متغیر وابسته : متوسط میزان ترافیک ایجاد شده دیتای موبایل.
متغیرهای مستقل: نرخ باسوادی ، تعداد شهرک های صنعتی ، تعداد دانشگاهها و جمعیت به عنوان متغیرهای کمی مستقل و شهرهای توریستی/ غیرتوریستی به عنوان متغیر کیفی مستقل تعریف شدهاند.
1-7- روش پژوهش
در این پژوهش به منظور اثبات و یا رد فرضیه ها از دو روش بهره گرفته شده است: 1- استفاده از یک مدل اقتصاد سنجی و 2- استفاده از مدل مفهومی و تحقیقات میدانی.
در روش اول یک مدل اقتصاد سنجی که در برگیرنده داده های بازاریابی قابل اتکا و قابل دسترس می باشد مورد برآورد قرار میگیرد. دادههای جمعآوری شده از نوع دادههای برش مقطعی و در سطح شهرهای استان مازندران میباشد. دادههای بازاریابی جغرافیایی به عنوان متغیرهای مستقل و میزان ترافیک دیتای موبایل به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. با توجه به ماهیت زمانی اثرپذیری برخی دادههای مستقل بر متغیر وابسته ، میزان ترافیک در بازه های زمانی مختلف استخراج شده است. روش حداقل مربعات معمولی(OLS) برای برآورد مدل پیشنهاد میشود که در صورت وجود ناهمسانی واریانس ، روش حداقل مربعات معمولی تعمیم یافته(GLS) جایگزین خواهد شد.
در روش دوم به منظور روایی نتایج به دست آمده از مدل برآورد شده ، با استخراج داده های میدانی ، آزمون مجددی بر میزان ترافیک ایجاد شده ناشی از ماهیت متغیرهای مستقل انجام گرفته است تا صحه ای بر نتایج به دست آمده از مدل در روش اول باشد.
در گام نهایی ، با پیاده سازی نتایج به دست آمده از مدل روی نقشه جغرافیایی استان مازندران با کمک نرم افزارهای Mapinfo و Googlearth ، طرح بهینه اجرای پروژه باند پهن شبکه موبایل در استان مازندران استخراج خواهد شد.
1-7-1- روش گردآوری اطلاعات
برای گردآوری دادهها و اطلاعات در این پژوهش از چند روش و منبع استفاده شده است :
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 04:25:00 ب.ظ ]
|