پایان نامه بررسی میزان تاثیر هوش سازمانی بر عملکرد سازمان با توجه به قابلیتهای بازاریابی |
چکیده:
امروزه بدلیل افزایش رقابت و پیچیده شدن فعالیتهای رقبا، شرکتها بایستی بیشتر از قبل به بررسی همه جانبه سازمان خود بپردازند. هدف این تحقیق بررسی میزان تاثیر هوش سازمانی بر عملکرد سازمان با توجه به قابلیتهای بازاریابی در شرکتهای شهرکهای صنعتی کرمان می
باشد. هوش سازمانی از دو بعد هوش رقابتی و هوش عاطفی مورد بررسی قرار گرفته شده است و قابلیتهای سازمانی در این تحقیق شامل بازارگرایی، مزیت رقابتی و استراتژی رقابتی میباشد. روش تحقیق کتابخانه ای و میدانی و ابزار جمع آوری اطلاعات میدانی، پرسشنامه با طیف لیکرت می باشد. جامعه آماری شامل شرکتهای شهرکهای صنعتی میباشد و در این تحقیق 100پرسشنامه در دو مرحله بین مدیران شرکتها توزیع و 80 پرسشنامه بازگردانده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تی تست، همبستگی و آزمون H استفاده شده است. برآورد و ارزیابی مدل با استفاده از Amos Graphics 18 استفاده شده است. آلفای کرنباخ پرسشنامه این تحقیق 94% به دست آمد که نشان دهنده پایایی خوب و عالی می باشد. نتایج حاصله نشان می دهد که فرضیههای تحقیق (1،2،3،5،6)که از آزمون همبستگی برای بررسی نوع رابطه آنها استفاده شده مورد تایید واقع شدند و فرضیههایی(4،7)که رابطه عملکرد و هوش سازمانی(هوش عاطفی و هوش رقابتی) با نوع استراتژی رقابتی سازمان از طریق آزمون H مورد آزمون قرار گرفتند نوع استراتژی مرتبط با این متغیرها را از نوع استراتژی تحلیلگر برآورد نمود. شرکت توان
مهر و حروف باران به عنوان مطالعات موردی از بین شرکتها با توافق مدیران این شرکتها به صورت جداگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت پیشنهاداتی به مدیران به صورت کلی و پیشنهاداتی به مدیران شرکتهای توان مهر و حروف باران و پیشنهاداتی به محققان آینده ارائه شده است.
واژگان کلیدی:
هوش سازمانی، هوش رقابتی، هوش عاطفی، بازارگرایی، مزیت رقابتی، استراتژی رقابتی، عملکرد سازمانی
فهرست مطالب
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 2
2-1 تعریف و تبیین مسأله تحقیق. 3
3-1 ضرورت انجام تحقیق. 5
4-1مشکلات شرکتهای کوچک و متوسط.. 7
5-1 اهداف تحقیق. 9
6-1نتایج مورد استفاده پس از انجام تحقیق. 10
7-1 استفاده کنندگان از نتایج تحقیق. 10
8-1جنبه نوآوری طرح. 11
9-1 تعاریف عملیاتی واژه های تحقیق. 12
10-1 خلاصه فصل1. 13
11-1مباحث فصل آینده. 13
فصل دوم: ادبیات موضوع و مبانی نظری تحقیق
2-1 مقدمه. 15
2-2 مفهوم و تعریف هوش. 15
1-2-2هوش سازمانی. 16
2-2-2 تعریف هوش سازمانی از دیدگاه دانشمندان. 17
3-2-2 سطوح هوش سازمانی از دیدگاه لیانگ… 18
3-2 هوش عاطفی. 21
1-3-2 تعریف هوش عاطفی. 21
2-3-2 توسعه مفهومی هوش عاطفی. 23
3-3-2 ویژگیهای افراد با هوش عاطفی بالا. 26
4-3-2 ویژگیهای افراد با هوش عاطفی پایین. 26
5-3-2 نحوه شکلگیری هوش عاطفی. 26
6-3-2 نقش هوش عاطفی در سازمان. 27
7-3-2 هوش عاطفی و رهبری. 28
8-3-2 هوش عاطفی و عملکرد. 29
9-3-2 هوش عاطفی و منابع انسانی. 29
4-2 هوش رقابتی. 31
1-4-2 اهداف هوش رقابتی. 32
2-4-2 منافع و ارزش هوش رقابتی. 33
3-4-2 دادههای استراتژیک هوش رقابتی. 36
1-3-4-2 فرصتهای موقعیت بازار. 36
2-3-4-2 تهدیدات رقیب. 37
3-3-4-2 ریسکهای رقابتی. 38
4-3-4-2 مفروضات و آسیبهای کلیدی. 38
5-2 مزیت رقابتی. 39
1-5-2 منشا مزیت رقابتی. 40
2-5-2ایجاد و حفظ مزیت رقابتی. 40
3-5-2 رویکرد مبتنی بر منابع شرکت. 42
4-5-2- رویکرد بازار محور. 43
6-2 بازارگرایی. 45
1-6-2 مشتری گرایی. 48
2-6-2 رقیبگرایی. 49
3-6-2 همکاری بینوظیفهای. 49
7-2 استراتژی رقابتی. 53
1-7-2 سازمان هایی که استراتژی تدافعی دارند. 55
2-7-2 سازمان هایی که استراتژی آیندهنگر دارند. 55
3-7-2 سازمان هایی که استراتژی تحلیلگر دارند. 56
4-7-2 سازمان هایی که استراتژی انفعالی دارند. 59
8-2 عملکرد. 60
1-8-2 ارتقا عملکرد سازمانی. 61
2-8-2 مدل ارزیابی عملکرد سینک و تاتل. 63
3-8-2 مدیریت عملکرد. 63
9-2 پیشینه تحقیق. 66
10-2 خلاصه فصل2. 72
11-2 مباحث فصل آینده. 73
فصل سوم: روش تحقیق
1-3 مقدمه. 75
2-3 چارچوب نظری تحقیق. 75
3-3 نوع متغیرها. 76
4-3 فرضیات تحقیق. 76
5-3 روش تحقیق. 76
6-3 روش جمعآوری اطلاعات و ابزار سنجش سازههای تحقیق. 76
7-3 منبع سولات. 78
8-3 تعیین روایی و پایایی ابزار سنجش تحقیق. 79
9-3 قلمرو تحقیق. 79
1-9-3 قلمرو موضوعی تحقیق. 79
2-9-3 قلمرو زمانی تحقیق. 79
3-9-3 قلمرو مکانی تحقیق. 80
10-3 جامعه و نمونه آماری. 80
11-3 روشهای تحلیل و آزمونهای آماری.. 80
1-11-3 مدل معادله ساختاری در Amos Graphic. 81
1-1-11-3 برآورد و آزمون مدل: رویکرد دو مرحلهای.. 81
1-1-1-11-3 برآورد و آزمون مدلهای اندازهگیری. 82
2-1-1-11-3 برآورد و آزمون مدل کلی 82
12-3خلاصه فصل3. 82
13-3مباحث فصل آینده. 82
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
1-4 مقدمه. 84
2-4 آمارتوصیفی. 84
1-2-4 آمار توصیفی کارکنان پاسخدهنده به پرسشنامهها 84
2-2-4 آمار توصیفی شرکتهای نمونه آماری.. 86
3-4 آماره توصیفی سازههای تحقیق، آزمون میانگین
تک نمونهای به منظور سنجش و اندازهگیری جامعه آماری
از لحاظ سازههای تحقیق. 86
4-4 آزمون فرضیه ها. 87
1-4-4آزمون فرضیه های 1و2و3 و5و6 از طریق ضریب همبستگی پیرسون. 88
2-4-4 بررسی رابطه بین سازههای فرضیههای 4 و 7 با استفاده از آزمون H. 88
5-4 بررسی مقایسهای متغیرهای مدل بین صنایع شرکت کننده در تحقیق. 89
1-5-4 بررسی مقایسهای سازههای تحقیق در بین صنایع با استفاده از آزمون H. 89
2-5-4 بررسی مقایسهای سازههای تحقیق در بین صنایع بر اساس عامل بومی
بودن موسسین شرکتها با استفاده از آزمون H. 90
3-5-4 بررسی مقایسهای سازههای تحقیق در بین صنایع
بر اساس سن وتاریخچه شرکتها با استفاده از آزمون H. 90
4-5-4 بررسی مقایسهای سازههای تحقیق در بین صنایع
براساس تعداد کارکنان شرکت با استفاده از آزمون H. 91
6-4 تبیین مدل ارائه شده در تحقیق با توجه به روشهای مدلسازیAmos 91
1-6-4 برآورد و آزمون مدل به روش Amos Graphic : رویکرد دو مرحلهای.. 91
1-1-6-4 مرحله اول: برآورد مدلهای اندازهگیری.. 91
2-1-6-4 مرحله دوم: برآورد مدلکلی. 94
7-4 تحلیل داده های مربوط به شرکت حروف باران. 95
8-4 تحلیل داده های مربوط به شرکت توان مهر. 96
9-4 خلاصه فصل4. 97
9-4 مباحث فصل آینده. 97
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه. 99
2-5 نتایج توصیفی تحقیق. 99
1-2-5 مشخصات کارکنان. 99
2-2-5مشخصات شرکتها. 100
3-5 نتایج حاصل از برآورد و ارزیابی مدل با استفاده از Amos Graphics 100
1-3-5 نتایج آزمون مدل با شاخصهای تطبیقی. 100
1-1-3-5 شاخص برازش هنجار شده بنتلر- بونت یا NFI 100
2-1-3-5 شاخص برازش نسبی یا RFI 101
3-1-3-5 شاخص برازش تطبیقی یا CFI 101
2-3-5 نتایج آزمون مدل با شاخصهای برازش مقتصد. 101
1-2-3-5 شاخص CMIN/DF. 101
2-2-3-5 شاخص نسبت اقتصاد یا PRATIO. 101
3-2-3-5 شاخص برازش هنجار شده مقتصد یاPNFI 102
4-2-3-5 شاخص برازش تطبیقی مقتصد یا PCFI 102
3-3-5 شاخص هلتر. 102
1-2-3-5 شاخص CMIN/DF. 102
4-5 نتایج حاصل از میانگین متغیرهای تحقیق. 102
5-5 نتایج حاصل از بررسی فرضیهها 103
6-5 نتایج حاصل از مقایسه متغیرها در بین صنایع مختلف… 105
1-6-5 نتایج حاصل از مقایسه هوش سازمانی در بین صنایع مختلف… 105
2-6-5 نتایج حاصل از مقایسه هوش عاطفی در بین صنایع مختلف… 105
3-6-5 نتایج حاصل از مقایسه هوش رقابتی در بین صنایع مختلف… 105
4-6-5 نتایج حاصل از مقایسه بازارگرایی در بین صنایع مختلف. 105
5-6-5 نتایج حاصل از مقایسه مزیت رقابتی در بین صنایع مختلف… 105
6-6-5 نتایج حاصل از مقایسه عملکرد در بین صنایع مختلف… 106
7-5 نتایج حاصل از مقایسه متغیرها بر اساس عامل بومی بودن موسسین. 106
1-7-5 نتایج حاصل از مقایسه هوش سازمانی بر اساس عامل بومی بودن موسسین. 106
2-7-5 نتایج حاصل از مقایسه هوش عاطفی بر اساس عامل بومی بودن موسسین. 106
3-7-5 نتایج حاصل از مقایسه هوش رقابتی بر اساس عامل بومی بودن موسسین. 106
4-7-5 نتایج حاصل از مقایسه بازارگرایی بر اساس عامل بومی بودن موسسین. 107
5-7-5 نتایج حاصل از مقایسه مزیت رقابتی بر اساس عامل بومی بودن موسسین. 107
6-7-5 نتایج حاصل از مقایسه عملکرد بر اساس عامل بومی بودن موسسین. 107
8-5 نتایج حاصل از مقایسه متغیرها در بین صنایع مختلف براساس سن شرکت 107
1-8-5 نتایج حاصل از مقایسه هوش سازمانی در بین صنایع مختلف براساس سن شرکت.. 108
2-8-5 نتایج حاصل از مقایسه هوش عاطفی در بین صنایع مختلف براساس سن شرکت 108
3-8-5 نتایج حاصل از مقایسه هوش رقابتی در بین صنایع مختلف براساس سن شرکت 108
4-8-5 نتایج حاصل از مقایسه بازارگرایی در بین صنایع مختلف براساس سن شرکت 108
5-8-5 نتایج حاصل از مقایسه مزیت رقابتی در بین صنایع مختلف براساس سن شرکت 108
6-8-5 نتایج حاصل از مقایسه عملکرد در بین صنایع مختلف براساس سن شرکت 109
9-5 نتایج حاصل از مقایسه متغیرها در بین صنایع مختلف بر اساس تعداد کارکنان 109
1-9-5 نتایج حاصل از مقایسه هوش سازمانی در بین صنایع مختلف بر اساس تعداد کارکنان 110
2-9-5 نتایج حاصل از مقایسه هوش عاطفی در بین صنایع مختلف بر اساس تعداد کارکنان 110
3-9-5 نتایج حاصل از مقایسه هوش رقابتی در بین صنایع مختلف بر اساس تعداد کارکنان 110
4-9-5 نتایج حاصل از مقایسه بازارگرایی در بین صنایع مختلف بر اساس تعداد کارکنان 110
5-9-5 نتایج حاصل از مقایسه مزیت رقابتی در بین صنایع مختلف بر اساس تعداد کارکنان 110
6-9-5 نتایج حاصل از مقایسه عملکرد در بین صنایع مختلف بر اساس تعداد کارکنان 111
10-5 نتایج حاصل از اجرای مدل در شرکت توان مهر 111
11-5 نتایج حاصل از اجرای مدل در شرکت حروف باران: 111
12-5 پیشنهادات. 113
4-12-5 پیشنهاد حاصل از نتایج تحقیق. 113
1-12-5 پیشنهادات به شرکت توان مهر. 115
2-12-5 پیشنهاداتی به شرکت حروف باران. 115
3-12-5 پیشنهادات کلی تحقیق.. 117
4-12-5 پیشنهاد به محققان آینده 119
13-5 محدودیتهای تحقیق. 119
14-5 خلاصه فصل5. 120
منابع و مآخذ: 121
فهرست نگاره ها
نگاره1-2 فرآیند هوش رقابتی. 32
نگاه 2-2 فرآیند هوش رقابتی از دیدگاه میشل کوک و کورتیس… 33
نگاره 3-2 رابطه بین استراتژیهای رقابتی و ساختار سازمانی.. 56
نگاره 1-3- مدل مفهومی تحقیق. 74
نگاره1-1-3 مدل مفهومی توسعه یافته.. 75
نگاره2-3 منبع سوالات تحقیق.. 78
نگاره 1-4 آمار توصیفی کارکنان پاسخدهنده . 84
نگاره 2-4 آمار توصیفی شرکتهای نمونه آماری 85
نگاره 3-4 نتایج حاصل از میانگین، انحراف معیار، آلفای کرونباخ و آزمونT. 86
نگاره 4-4 نتایج حاصل از همبستگی سازههای تحقیق. 87
نگاره 5-4 بررسی تایید یا عدم تایید فرضیهها 88
نگاره 6-4 رابطه بین استراتژی رقابتی و هوش عاطفی، هوش رقابتی و هوش سازمانی 89
نگاره 7-4 بررسی مقایسهای سازههای تحقیق در بین صنایع 89
نگاره 8-4 بررسی مقایسهای سازههای تحقیق در بین صنایع بر اساس
عامل بومی بودن موسسین شرکتها 90
نگاره 9-4 بررسی مقایسهای سازههای تحقیق در بین صنایع
بر اساس سن وتاریخچه شرکتها 90
نگاره 10-4 بررسی مقایسهای سازههای تحقیق
در بین صنایع براساس تعداد کارکنان شرکت.. 91
نگاره 11-4 مدل اندازهگیری مزیت رقابتی به روش Amos Graphic 91
نگاره 12-4 مدل اندازهگیری بازارگرایی به روش Amos Graphic. 92
نگاره 13-4 مدل اندازهگیری عملکرد به روش Amos Graphic. 92
نگاره 14-4 مدل اندازهگیری هوش عاطفی به روش Amos Graphic. 92
نگاره 15-4 مدل اندازهگیری هوش رقابتی به روش Amos Graphic. 93
نگاره 16-4مقادیر حاصل از مدلهای متغیرهایی به روش Graphic Amos 93
نگاره 17-4 برآورد و ارزیابی مدل کلی به روش Amos Graphic. 94
نگاره18-4 نتایج حاصل مدل از بررسی مدل کلی به روش Amos Graphic. 94
نگاره19-4 نتایج حاصل از دادههای جمعآوری شده از شرکت حروف باران. 95
نگاره20 -4 نتایج حاصل از دادههای جمعآوری شده از شرکت توان مهر. 96
فصل 1
کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
هوشمندی سازمانی، یکی از مهمترین قابلیتهای سازمان است که ظرفیت تغییرپذیری سازمان را بالا میبرد. برای مثال شرکت موتورولا در طی چهار سال، 24 بار ساختار سازمانی خود را تغییر داد. نکته بسیارمهم در این مورد این است که سازمانها باید ظرفیت جدا شدن از فرآیندها، سیستم
ها و تکنولوژیهای کهنه و از رده خارج شده را داشته باشند. تا زمانی که نظام کهنه وجود دارد و افراد به این نظام به شدت وابسته باشند، نمیتوانند نظم نوین را منطبق با تغییرات و تحولات جایگزین کنند. آلبرچت[1] (2003) بیان میدارد که علیرغم انجام کارها بوسیله کامپیوترها و نرم
افزارها، هنوز به سازمان ها و ساختارها و فرآیندها نیاز میباشد، و علیرغم انجام کارها بدون وجود انسان، کارکرد سازمانها به قدرت تفکر افراد، انگیزش و احساس تعهد آنها بستگی دارد.
آلبرچت هوش سازمانی را استعداد و ظرفیت سازمان در انتقال قدرت ذهنیاش و تمرکز این قدرت ذهنی در تحقق رسالت سازمان تعریف میکند. وی هوشمندی سازمانی را در یک جمله کوتاه خلاصه میکند:” هوشمندی سازمانی عبارتست از موفق شدن سازمان در محیطش”. امروزه در اکثر کشورهای جهان، صنایع کوچک و متوسط از جنبه های مختلف اجتماعی، تولیدی، صنعتی و ارائه خدمات در حال نقشآفرینی هستند. در بسیاری از کشورها این صنایع تأمین کنندگان اصلی اشتغال جدید، مهد تحول و نوآوری و پیشرو در ابداع فناوریهای جدید هستند. این صنایع با صادرات قابل توجه نقش موثری در توسعه اقتصادی کشورهای خود ایفاء می کنند. از آنجایی که یک شرکت هرچقدر هم خوب کار کند باز هم باید از فعالیت های مقاصد رقیبان خود آگاه شود و لذا با توجه به این شرایط کسب هوش رقابتی یکی از الزامات غیر قابل انکار برای اغلب شرکتهاست تا بتواند از طریق کسب و تجزیه و تحلیل اطلاعات و همین طور افزایش دانش و ایجاد آگاهی بر قابلیتهای خود بیفزایند و در پرتو این دانش است که تصویر کاملی از وضعیت فعلی و آتی صحنه رقابت در پیش روی مدیران نقش می گیرد تا بتواند با تصمیمگیریهای سریع و به موقع موجبات رشد و توسعه سازمان خود را فراهم سازند. با توجه به اینکه هم اکنون موضوع هوش رقابتی و توسعه صنایع کوچک به عنوان یک نیاز شناخته می شود و موضوع جدیدی می باشد و همچنین به دلیل کمبود پژوهشهای صورت گرفته در رابطه با موضوع هوش رقابتی در صنایع کوچک کرمان، این موضوع نیازمند بحث بیشتری میباشد. هوش عاطفی عاملی است که با منابع انسانی سازمان در ارتباط میباشد و موفقیت سازمان را در زمینه عملکرد نهایی در مقیاس وسیعی تحت تاثیر قرار میدهد. بازارگرایی و مزیت رقابتی نیز دو عامل مهم و اثرگذار در سطح سازمان میباشد. استراتژی رقابتی سازمان نوع جهت گیری سازمان در هر یک از چهار نوع استراتژی تدافعی، آیندهنگر، تحلیلگر و انفعالی با توجه به نوع صنعتی که در آن فعالیت میکنند و نشاندهنده عملکرد مناسب یا نامناسب سازمان میباشد و پیشبینی عملکرد آینده سازمان را نیز را امکانپذیر میکند.
در ادامه، در فصل1، تعریف و تبیین مساله تحقیق، ضرورت انجام تحقیق و سوابق تحقیق ارائه خواهد شد.
2-1تعریف و تبیین مساله تحقیق
کارل آلبرچت (2002) هوش سازمانی را توانایی و قابلیت یک سازمان در سازماندهی کردن همه قدرت هوشی سازمان و تمرکز بر اینکه، قدرت هوشی کسب فلسفه وجودی و هدف سازمان را امکان پذیر کند، تعریف میکند.از ویژگیهای کسبوکار امروز تغییر و تحولات پیچیده و سریع و رقابت فزاینده میباشد، سازمانها برای رقابت با رقبا و بقا در چنین محیطی ناچارند از منابع خود به بهترین نحو بهره بگیرند از جمله اهم این منابع هوش سازمانی میباشد.
فقط با استخدام افراد زبده و متخصص و هوشمند نمیتوان هوشمندی سازمان را تضمین کرد زیرا این گونه افراد معمولا تک رو هستند و کمتر با اعضای دیگر سازمان به تبادل نظر میپردازند و به همین دلیل ممکن است که اگر اشتباهی در عملکرد آنان رخ دهد پی به اشتباه خود نبرند و آن را بارها تکرار کنند بدون اینکه چیزی یاد بگیرند. عدم موفقیت یک سازمان دلیل کم هوشی افراد آن سازمان نیست بلکه ممکن است ریشه در ساختار و فرهنگ آن سازمان داشته باشد و در این گونه سازمانها افراد هوشمند بی انگیزه هستند و احساس رضایتمندی نمیکنند چرا که با وجود آگاهی افراد سازمان از تغییرات، سازمان به آن تغییرات بیتوجه است. در سازمان برای جلوگیری از چنین حالتی باید هوش سازمانی در همه ابعاد مورد توجه همه افراد سازمان به خصوص مدیران سازمان که تصمیماتشان نقش تعیینکنندهای در این زمینه دارد، قرار گیرد و سعی کنند که طبق برنامهای منظم از وضعیت و میزان هوش سازمانی خود اطلاع کسب کنند و با بازخوردی که از محیط میگیرند تصمیمات مقتضی را در این زمینه اتخاذ کنند. بررسیها نشان داده است که گوی رقابت آینده را مدیرانی خواهند برد که بتوانند به طور اثربخش ونتیجه بخش با منابع انسانی خودارتباط برقرارکنند. دراین زمینه هوش عاطفی یا همان هوش هیجانی یکی ازمؤلفه هایی است که می تواند به میزان زیادی درروابط مدیران با اعضای سازمان نقش مهمی ایفا کند. امروزه هوش عاطفی به عنوان نوعی هوش تبیین شده است که شامل درک دقیق هیجانات خود شخص و تعبیر دقیق حالات هیجانی دیگران است .هوش عاطفی ،فرد را از نظرهیجانی ارزیابی میکند، به این معنی که فرد به چه میزانی ازهیجانات واحساسات خود آگاهی دارد وچگونه آنها راکنترل و اداره می کند. نکته قابل توجه در راستای هوش عاطفی این است که “تواناییهای هوش عاطفی ذاتی نیستند،بلکه می توانند آموخته شوند. ” در این تحقیق هوش سازمانی از دو بعد هوش عاطفی و رقابتی بررسی میشود.هوش عاطفی مدیریت عواطف خود و دیگران است که برای موفقیت فرد در موقعیت کاری و دیگر جنبههای اجتماعی نظیر هوش شناختی یا مهاتهای فنی ضروری می
باشد.
تا سال 1995 میزان فروش شرکتها به عواملی از قبیل قیمت، کیفیت، محصول، خدمات، تبلیغات، گستردگی بازار و … مرتبط میگردید، عامل هوش عاطفی عامل جدیدی است که در سالهای اخیر تحت عناوین مختلفی همچون امید و خوشتختی به دیگر عناصر تأثیرگذار بر میزان فروش شرکتها اضافه شده است و تقریباً در تمامی مطالعات انجام شده نشان داده شده است که نوع فعالیت و فروش محصول آنها به صورت فرد فرد انجام میگیرد، اهمیت مضاعف مییابد، اکثریت بخشهای خدماتی از قبیل بانکداری، شرکتهای مشاورهای، سرمایهگذاری و از جمله شرکت های بیمه مشمول این گروه از فعالیتها هستند.
هوش رقابتی فرآیندی است که از طریق جمعآوری اطلاعات در رابطه با رقبا و به کارگیری آن در برنامهریزی استراتژیک کوتاهمدت و بلندمدت به آگاهی درمورد وضعیت رقابت و اینکه چگونه می توان یک قدم از رقبا جلوتر بود، منجر میشود. بازارگرایی کسبوکارها را ترغیب میکندتا نیازهای بلندمدت و میانمدت مشتریان را مورد توجه قرار دهند که این امر نوآوری و موفقیت بلندمدت را تحتتاثیر قرار میدهد. مزیت رقابتی توانایی منحصربه فرد شرکت در ایجاد ارزش بیشتر برای مشتری میباشد.
بازاریابی و نوآوری به عنوان محرک رشد اقتصادی و اجزای اصلی مزیت رقابتی نگریسته می
شوند(لوکاس و فرل[2]، 2000). کالی و جاورسکی[3](1993) توانایی درک و پاسخ به بازارها را به عنوان عناصر کلیدی بازارگرایی مدنظر قرار میدهند، در مفهومسازی آنها سازمانهایی که بازارگرا میباشند قادرند تا بهتر به دستاندازهای محیطی پاسخ دهند و احتمالا عملکرد مالی بهتری را تجربه میکنند(سینکولا،بیکرونوردیر[4]،1997).
استراتژی رقابتی به این موضوع میپردازد که سازمانها در صنایع مرتبط چگونه به رقابت بپردازند و چه موضعی در برابر رقبایشان برای خود ایجاد کنند. که در این تحقیق از طرحی که مایلز و اسنو در زمینه استراتژی رقابتی که شامل استراتژی آیندهنگر، تحلیلی، تدافعی و واکنشی میباشد، استفاده میشود.
سطحی که اهداف کسب شدهاند به عنوان یک معیار مفهومی عملکرد سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد. معیار عملکرد در این تحقیق در دو بعد کارایی و اثربخشی مورد بررسی قرار می
گیرد.
با توجه به مطالبی که در این قسمت مطرح کردیم در این تحقیق به دنبال بررسی میزان تأثیر هوش سازمانی بر عملکرد سازمان با توجه به قابلیتهای بازاریابی( بازارگرایی، مزیت رقابتی و استراتژی رقابتی) میباشیم.
بنابراین در این مطالعه بر آن شدیم تا میزان تاثیر هوش سازمانی(هوش عاطفی، هوش رقابتی) بر عملکرد سازمان با توجه به قابلیتهای بازاریابی در شرکتهای شهرکهای صنعتی کرمان را مورد آزمون قرار دهیم . بنابراین سوالاتی که در این مطالعه پیگیری میشود به قرار زیر میباشند:
سوال اصلی:آیاهوش سازمانی بر عملکرد سازمان اثر می گذارد؟
سوالات فرعی:
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-19] [ 04:52:00 ب.ظ ]
|