پایان نامه ارشد رشته فناوری اطلاعات : امکان سنجی کاربرد یادگیری سیار در ایران |
هدف كلی این تحقیق بررسی امكان كاربرد یادگیری سیار در مدارس در مقطع ابتدایی می باشد. این تحقیق برمبنای هدف، كاربردی و از نوع توسعه ای، از نوع توصیفی- پیمایشی است. در بخش امکان سنجی، امکان استفاده از اینترنت سیار و سیم کارت های برندهای مختلف بررسی گردید که شرکت مبین نت با ضریب نفوذ 70% و شرکت ایرانسل به دلیل قیمت و آنتن دهی مناسب، بهترین نتیجه را کسب نموند. در بخش ارائه مدل، جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسانی است كه در رشته مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده اند و در سال 92-1391 در آموزش و پرورش مشغول به خدمت بوده اند. برای گردآوری داده ها از بررسی اسنادی، پرسشنامه و مصاحبه، و برای مطالعه جامعه از سرشماری استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 65 محاسبه شد. ضریب آلفای كرونباخ برای قسمتهای مختلف پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS Win19 درحدود 74 % به دست آمد. آزمون ناپارامتریک فریدمن برای مقایسه و رتبه بندی سیستم های آموزشی سنتی و هوشمند و مدرسه هوشمند سامسونگ که از یادگیری سیار در آن استفاده شده است، انتخاب گردید. با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون مولفه های سیستم سامسونگ رتبه بهتری را نسبت به دو سیستم دیگر کسب نموند و در نتیجه از این سیستم در طراحی مدل پیشنهادی استفاده گردید. در نهایت از آزمون دوجمله ای برای مقایسه مدل پیشنهادی با استاندارد ها استفاده شد که با توجه به نتایج حاصله فرضیه “مولفه های مدل پیشنهادی در سطح مطلوب است” تایید شد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه و طرح مسئله
1-1مقدمه 1
1-2بیان مسئله و ضرورت تحقیق 2
1-3اهداف تحقیق 3
1-4سوالات یا فرضیههای تحقیق 4
1-5کلمات کلیدی 4
1-5-1یادگیری الکترونیکی 4
2-5-1مدرسه هوشمند 4
3-5-1یادگیری سیار 5
4-5-1مدل هدف مدار تایلر 6
6-1سازماندهی پایاننامه 7
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
1-2مقدمه 9
2-2یادگیری الکترونیکی 9
3-2استانداردهای یادگیری الکترونیکی 10
1-3-2کمیته صنعت حمل و نقل هوایی (AICC) 11
2-3-2مدل مرجع شیء محتوای قابل اشتراک 11
3-3-2كنسرسیوم جهانی آی ام اس 12
2-4ابزارهای یادگیری الکترونیکی 12
2-4-1 نرم افزارهای یادگیری الکترونیکی 13
2-4-2 سخت افزارهای یادگیری الکترونیکی 15
5-2 شبکه های رایانه ای 16
عنوان صفحه
2-6 محتوای آموزشی 16
2-6-1 اشیای آموزشی 16
2-6-2 ابر داده 17
2-7 عناصر، مولفههای اصلی یادگیری سیار 18
2-7-1 سخت افزار یادگیری سیار 18
2-7-2 نرم افزار یادگیری سیار 19
2-7-3شبکه های مورد نیاز در یادگیری سیار 19
8-2نسل های تکنولوژی سیار 20
2-9عبارات یادگیری سیار 21
2-10انواع مدل های اجرایی برنامه های یادگیری سیار…….. 27
2-10-1مدل دستگاه شخصی خود را بیاورید. 27
2-10-2یک لپ تاپ برای هر کودک 27
2-11وضعیت یادگیری سیار در کشورهای مختلف جهان. 30
2-11-1یادگیری سیار در امریکای لاتین 31
2-11-2یادگیری سیار در آفریقا و خاور میانه. 31
2-11-3یادگیری سیار در اروپا 31
2-11-4یادگیری سیار در شمال امریکا 32
2-11-5یادگیری سیار در آسیا 33
12-2نمونه های پروژه های یادگیری سیار 33
2-12-1پروژه ممث برای آموزش ریاضیات در افریقای جنوبی برای گروه سنی دبستان. 33
2-12-2پروژه یوزا در زمینه ادبیات داستانی در افریقای جنوبی برای گروه سنی جوانان و نوجوانان. 33
2-12-3پروژه بریج آی تی و امیا-اسمایل در امریکای لاتین.. 34
4-12-2پروژه مبل 21 در امریکای شمالی 35
2-12-5پروژه متن به درس در کشور فیلیپین برای آموزش کودکان خردسال. 35
2-12-6مدارس هوشمند سامسونگ 36
2-12-7آموزش و پرورش کره جنوبی 38
2-13معماری سیستم یادگیری سیار 39
2-13-1معماری سه لایه ای 39
عنوان صفحه
2-13-2یادگیری سیار و سیستم چند عامله 41
3-13-2یادگیری سیار با تاکید بر سطح دشواری محتوای آموزشی…….. 43
فصل سوم: روش تحقیق، بررسی و ارائه مدل پیشنهادی
3-1مقدمه 47
3-2روش تجزیه و تحلیل داده ها 47
3-3فراوانی پاسخگویان 48
3-4اطلاعات پرسشنامه 50
3-5بررسی نرمال بودن داده ها 51
3-6سیستم پیشنهادی 53
3-7اهدف آموزشی سیستم یادگیری سیار 53
3-8وضعیت و موقعیت دستیابی به اهداف 55
3-8-1محدوده جغرافیایی 55
3-8-2معماری سیستم 56
3-9محتوای آموزشی 60
3-9-1ایجاد محتوای آموزشی……………………….. 60
3-9-2ارائه محتوای آموزشی 61
3-9-3 تمارین.. 61
3-10شیوه ارزشیابی 62
فصل چهارم: امکان سنجی
4-1مقدمه 65
4-2امکان سنجی 65
4-3نتایج امکان سنجی ….73
4-4پرسشنامه سیستم پیشنهادی 73
4-5فرضیات 74
4-6روش تجزیه و تحلیل داده ها 74
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1مقدمه 77
عنوان صفحه
5-2آموزش و پرورش ایران 77
5-3مقایسه سیستم پیشنهادی با با سایر سیستم ها ….. 77
5-4مشکلات پیاده سازی یادگیری سیار 78
5-5نتیجه گیری 79
5-6پیشنهادات 79
فهرست منابع فارسی 81
پیوست 1پرسشنامه میزان موفقیت سیستم آموزشی.. 90
1-1 مقدمه
امروزه روش سنتی آموزش و پرورش در بسیاری از کشور های پیشرفته جای خود را به آموزش و پرورش نوین داده است. روش سنتی آموزش و پرورش معایب و مشکلاتی به همراه داشت. در آموزش سنتی بیشتر بار آموزش به عهده معلم بود که علاوه بر خستگی و فشار زیاد به معلم، باعث می شود که دانش آموز نقش فعالی در کلاس نداشته باشد. در آموزش سنتی معلم آموزشی یکسان را به همه مخاطبین ارائه می کند، در حالی که تمام دانش آموزان در یک سطح قرار ندارند و از نظر سطح توانایی و دانش با هم متفاوت هستند. محتوای آموزشی روی کتاب به صورت متن با تصاویری محدود توجه همه دانش آموزان را جلب نمی کرد و پس از مدتی باعث خستگی دانش آموز می گشت. تعامل و همکاری بین دانش آموزان اندک بود و دانش آموزان سر کلاس درس بیشتر نقش مستمع و شنونده را دارند. انجام تکالیف و تمارین به صورت فردی بود و مشارکتی در بین نبود.
استفاده آموزش و پرورش از فناوری همیشه صورت می گرفته است ولی در چند سال اخیر سرعت بیشتری گرفته است. کشور ما در حال گذر از آموزش و پرورش سنتی مبتنی بر کتاب های چاپی به سمت استفاده از یادگیری الکترونیکی می باشد. در روش نوین آموزش و پرورش، از تکنولوژی و فناوری در امر آموزش استفاده می شود. استفاده از امکاناتی که تکنولوژی در اختیار دانش آموز و معلم قرار می دهد کارایی یادگیری را بالا می برد. با توجه به ویژگی های سیستم های سیار دانش آموزان مشارکت بیشتری در یادگیری دارند و نقش آنها از منفعل به فعال تغییر می کند.
1-2 بیان مسئله و ضرورت تحقیق
دانش به صورت مستقل ایجاد نمی شود بلکه با ارتباط و تعامل تولید می شود. یادگیری سیار امکان تعامل و ارتباط بین یادگیرنده ها را افزایش می دهد. نیاز محیطهای آموزشی در به روز بودن و از دست ندادن فرصت های ارتقا و پیشرفت از ضروریات می باشد . از این رو توجه به روش های نوین آموزش مهم و قابل توجه می باشد.
آموزش از راه دور، آموزش الکترونیک و یادگیری سیار مزایا و ویژگی هایی دارند که محدودیت های آموزش حضوری را کاهش می دهد. یادگیری الکترونیکی دروازه ورود به یادگیری سیار می باشد. گستردگی دسترسی به وسایل سیار را می توان به عنوان یکی از دلایل استفاده از یادگیری سیار دانست. یادگیری سیار یک روش جدید برای یادگیری است. تمام افراد صرف نظر از اینکه کجا زندگی می کنند و وضعیت و فرهنگ آنها چگونه است حق دارند برای بهبود کیفیت زندگی خود به مواد آموزشی و اطلاعات دسترسی داشته باشند. یادگیری سیار از طریق بکارگیری تکنولوژی های سیار شهروندان سراسر جهان را قادر می سازد تا به اطلاعات مور نیاز خود در هر مکان و زمانی دسترسی داشته باشند.
بعد از روشهای حضوری آموزش، استفاده از تکنیکهای یادگیری الکترونیک مورد توجه قرار گرفت ولی با پیشرفت تکنولوژی اینترنت، جهت حرکت به سمت یادگیری سیار با استفاده از اینترنت برای ایجاد یک شبکه گسترده تر در کلاس و خارج از کلاس بوده است تا یک شبکه گسترده تر از فرصت های آموزشی را بوجود آورد. امروزه بیشتر مردم تلفن همراه خود را به وسیله ای برای پیدا کردن جواب ، جستجو برای اطلاعات ، مطالعه کتاب الکترونیکی تبدیل کرده اند.
در این تحقیق با ارایه مفاهیم بنیادین یادگیری سیار و شناسایی ملزومات و مزایای یادگیری سیار به منزله ی مرحله ای جدید از آموزش از راه دور و آموزش الکترونیک پرداخته می شود. همچنین به جستجو و بررسی وضعیت یادگیری سیار در جهان و در ادامه در شهر بندر عباس می پردازیم.
1-3 اهداف تحقیق
هدف ما در این تحقیق بررسی موفقیت یا عدم موفقیت سبک جدیدی از آموزش به نام یادگیری سیار به عنوان زیر مجموعه ای از یادگیری الکترونیکی می باشد. استفاده از فناوری نقش زیادی در بهبود و بالا بردن کیفیت آموزش ارایه شده توسط معلم و پیشرفت تحصیلی و عمیق تر شدن یادگیری دانش آموزان داشته است. کشور ما گام های آغازین را در استفاده از فناوری در آموزش کودکان بر می دارد و انتخاب های مختلفی پیش روی خود دارد. روش های مختلف یادگیری الکترونیکی برای نمونه در مدارس هوشمند شهر بندر عباس به کار گرفته شده اند. ما با استفاده از پرسش نامه موفقیت هر یک از این روش ها را بررسی کردیم و آن را با یادگیری سیار در مدرسه هوشمند سامسونگ مقایسه کرده ایم. در این راستا، ما در این مطالعه هدف زیر را دنبال می کنیم :
ارائه مدل و امکان سنجی کاربرد یادگیری سیار در ایران
1-4 سوالات یا فرضیههای تحقیق
مزایای یادگیری سیار در مقایسه با دیگر روشهای یادگیری چیست؟
چه آثار و پیامدهایی در پی به کارگیری یادگیری سیار به وقوع می پیوندد؟
زیر ساخت های لازم برای تبدیل آموزش سنتی به یادگیری سیار چیست ؟
عوامل موفقیت یادگیری سیار چیست ؟
آیا از نظر اقتصادی ، پیاده سازی یادگیری سیار مقرون به صرفه است ؟
1-5 کلمات کلیدی
1-5-1یادگیری الکترونیکی [1]
یادگیری الکترونیکی اشاره به استفاده از رسانه های الکترونیکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی) در آموزش و پرورش دارد. آموزش الکترونیکی گستره ای شامل تمام اشکال تکنولوژی آموزشی در یادگیری و تدریس است. و به طور کلی شامل آموزش به کمک کامپیوتر، آموزش مجازی، آموزش چند رسانه ای، آموزش مبتنی بر اینترنت و وب ، آموزش آنلاین و … می شود (توانگریان و همکاران، 2004).
1-5-2مدرسه هوشمند[2]
مدرسه هوشمند مدرسه ای است که در آن روند اجرای کلیه فرایند ها اعم از مدیریت، نظارت، کنترل، آموزش، ارزشیابی، اسناد و امور دفتری و ارتباطات مبتنی بر استفاده از فناوری اطلاعات می باشد. این مدرسه دانش آموز محور است و دانش آموز در مدرسه هوشمند نقش یاد گیرنده و یاد دهنده دارد. تاکید بر فراهم ساختن محیط یاد دهی- یادگیری از راهبرد ها و خط مشی های مدرسه هوشمند است.(الگوی سخت افزاری مدارس هوشمند، 1390)
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 06:34:00 ب.ظ ]
|