دانلود پایان نامه علوم اجتماعی : بررسی رابطه استفاده از رسانه های فردی با ارتباطات چهره به چهره از نظر دانشجویان .مورد مطالعه : دانشجویان دانشکده علوم انسانی واحد تهران شرق (قیام دشت) |
سال تحصیلی1389-90
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان مطالب صفحه
فصل اول
کلیات تحقیق
چکیده……………………………………… 1
1-1مقدمه…………………………………………………………………………………. 2
1-2بیان مسئله……………………………………………………………………….. 3
1-3اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………… 5
1-4اهداف تحقیق……………………………………………………………………… 6
1-4-1هدف کلی………………………………………………………………………….. 6
1-4-2اهداف جزئی……………………………………………………………………. 6
1-4-3اهداف آرمانی………………………………………………………………… 6
1-4-4اهداف کاربردی……………………………………………………………… 7
1-5محل اجرای مطالعه موردی………………………………………………… 7
1-6سوالات تحقیق……………………………………………………………………… 7
1-7فرضیه های تحقیق……………………………………………………………… 7
1-8تعریف واژه ها………………………………………………………………….. 8
1-8-1رسانه های فردی……………………………………………………………. 8
1-8-1-1اینترنت……………………………………………………………………… 8
1-8-1–11ایمیل…………………………………………………………………………… 8
1-8-1–12شبکه های اجتماعی……………………………………………………… 8
1-8-1-2تلفن همراه…………………………………………………………………. 8
1-8-2ارتباطات چهره به چهره………………………………………………. 9
1-9محدوده مکانی تحقیق………………………………………………………… 9
1-10محدوده زمانی تحقیق………………………………………………………. 9
فصل دوم
2-11بررسی ادبیات و مبانی نظری تحقیق……………………………. 10
2-12رسانه های فردی…………………………………………………………….. 10
2-13اینترنت…………………………………………………………………………… 10
2-14شبکه های اجتماعی…………………………………………………………. 17
2-15پست الکترونیک……………………………………………………………….. 20
2-16تلفن همراه…………………………………………………………………….. 22
2-16-1تماس صوتی…………………………………………………………………… 22
2-16-2تماس تصویری……………………………………………………………….. 22
2-16-3پیام کوتاه…………………………………………………………………. 22
2-16-4بلوتوث…………………………………………………………………………. 22
mms5-16-2……………………………………………………………………………….. 23
2-17ارتباطات – کامپیوتر واسط((cmc…………………………………… 31
2-17-1تعاملات اجتماعی و اینترنت……………………………………….. 31
2-17-1-1ماهیت cmcخوب ،بد و زشت………………………………………. 33
2-17-1-1-1رویکرد های ناقص………………………………………………… 34
2-17-1-1-1-1حضور ، فقدان سر نخ و غنا…………………………… 34
2-17-1-1-1-2مدل حضور اجتماعی………………………………………….. 35
2-17-1-1-1-3مدل فاقد سر نخ………………………………………………. 36
2-17-1-1-1-4مدل غنای رسانه ای………………………………………… 36
2-18ارتباطات چهره به چهره……………………. 38
2-18-1ارتباط مستقیم و شخصی……………………………………………… 38
2-18-2ارتباط غیر مستقیم و غیر شخصی……………………………… 38
2-18-3ارتباط غیر مستقیم از طریق مطبوعات……………………. 38
2-18-4ارتباط تعاملی شخصی و غیر شخصی……………………………. 38
2-18-1ارتباط…………………………………………………………………………. 38
2-18-1-1ارتباط به عنوان ابزاری برای اقناع………………… 39
2-18-1-2ارتباط به عنوان ابزاری برای انتقال اطلاعات…. 40
2-18-1-3ارتباط به عنوان ابزاری برای تشکیل گروهها…… 41
2-18انواع ارتباط…………………………………………………………………. 42
2-18ارتباط از لحاظ محتوا و کارکرد……………………………….. 42
2-18-1جدول 2-1 مقایسه مجاری ارتباط فردی و جمعی………. 43
2-18ارتباطات انسانی…………………………………………………………… 43
2-18-1جدول 2-2 سطوح وضعیتی انواع ارتباطات انسانی…… 45
2-18-1-1ارتباط با خود یا ارتباط درون فردی………………… 45
2-18-1-2ارتباط میان فردی………………………………………………….. 47
2-18-1-3تعریف ارتباط میان فردی……………………………………… 48
2-18-1-4مدل شماره 2-3ارتباطات میان فردی پیتر هارتلی 49
2-19چهارچوب نظری…………………………………………………………………. 51
2-19-1نظریه برلو…………………………………………………………………. 51
2-19-1-1معنی…………………………………………………………………………. 51
2-19-1-2فراگرد……………………………………………………………………… 52
2-19-2نظریه پنجره جوهری……………………………………………………. 56
2-20مدل شماره 2-4 مدل پژوهشی محقق………………………………… 58
2-21شاخص های برگرفته از نظریات……………………………………… 59
2-22متغییر ها ، مقیاس ها و گویه های تحقیق………………… 60
2-23پیشینه تحقیق…………………………………………………………………. 61
2-23-1تحقیقات انجام شده در داخل کشور………………………….. 61
2-23-2تحقیقات انجام شده در خارج از کشور……………………. 63
2-24جمع بندی…………………………………………………………………………. 65
فصل سوم
3-25روش شناسی………………………………………………………………………. 67
3-26روش تحقیق………………………………………………………………………. 67
3-27مدل متغییر های مورد بررسی……………………………………….. 67
3-28روش جمع آوری دادها……………………………………………………… 68
3-29تعاریف عملیاتی…………………………………………………………….. 68
3-29-1اعتماد بنفس……………………………………………………………….. 68
3-29-2مهارت کلامی…………………………………………………………………. 68
3-29-3مهارت غیر کلامی…………………………………………………………. 68
3-29-4مهارت گوش دادن…………………………………………………………. 68
3-29-5ارتباط فرد با جمع……………………………………………………. 69
3-30جامعه آماری…………………………………………………………………… 69
3-31روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………….. 69
3-32روایی تحقیق…………………………………………………………………… 70
3-33پایایی تحقیق…………………………………………………………………. 70
3-34محدودیت ها…………………………………………………………………….. 70
فصل چهارم
4-35 یافته های تحقیق و جداول…………………………………………. 72
4-35-1مقدمه…………………………………………………………………………… 72
4-35-1-1بخش اول : توصیف یافته ها………………………………….. 72
4-35-1-2بخش دوم:تحلیل یافته های تحقیق……………………….. 92
فصل پنجم :
5-36نتیجه گیری و پیشنهاد…………………………………………………. 95
5-36-1مقدمه…………………………………………………………………………….. 95
5-36-1-1نتیجه گیری……………………………………………………………… 95
5-36-1-2تحلیل داده ها………………………………………………………. 100
5-37پیشنهاد ها……………………………………………………………………. 104
منابع وماخذ ………………………………. 106
پیوست :
ضمیمه 1 پرسشنامه……………………………………………………………….. 107
چکیده لاتین……………………………………………………………………………… 110
کلیات تحقیق:
چکیده:
افزایش استفاده از رسانه های فردی (اینترنت و تلفن همراه ) دگرگونی های گسترده ای را به دنبال خود آورده و بسته به ویژگی های فردی پیا مدهای متفاوتی بر جای گذاشته است . در این پژوهش بررسی رابطه استفاده از رسانه های فردی با ارتباطات چهره به چهره از نظر دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است . جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشجویان دانشکده علوم انسانی به تعداد 4383 ، حجم نمونه 384،روش تحقیق از نوع پیمایشی و به صورت تصادفی ساده ، ابزار جمع آوری داده ها از پرسشنامه ، وداده های خام پژوهش با استفاده از نرم افزار spssتجزیه و تحلیل و به دست آمده است . بدین منظور 5 فرضیه مطرح شد که بین کاهش یا افزایش اعتماد بنفس در ارتباطات چهره به چهره و استفاده از رسانه های فردی ، میان استفاده از رسانه های فردی و رشد مهارت های کلامی در ارتباطات چهره به چهره ، بین استفاده از رسانه های فردی و رشد مهارت های غیر کلامی در فرایند ارتباط چهره به چهره ، میان استفاده از رسانه های فردی و کاهش یا افزایش مهارت گوش دادن در فرد و میان استفاده از رسانه های فردی و کاهش یا افزایش ارتباط فرد با جمع به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت . نتایج تحقیق در خصوص کاهش یا افزایش اعتماد بنفس با توجه به آزمون دوجمله ای ، با 95 درصد اطمینان و 5 درصد خطا فرضیه تحقیق رد می شود . به عبارت دیگر میان کاهش یا افزایش اعتمادبنفس در ارتباطات چهره به چهره و استفاده از رسانه های فردی رابطه ای وجود ندارد . در مورد استفاده از رسانه های فردی و رشد مهارت های کلامی در ارتباطات چهره به چهره نتایج بدست آمده نشان می دهند که طبق آزمون دوجمله ای با 99 درصد اطمینان و 1 درصد خطا فرضیه تحقیق تأیید می شود . به عبارت دیگر استفاده از رسانه های فردی موجب کاهش مهارت های کلامی در ارتباط چهره به چهره می شود . در مورد استفاده از رسانه های فردی و رشد مهارت های غیر کلامی در فرایند ارتباط چهره به چهره طبق نتایج بدست آمده طبق آزمون دوجمله ای ، با 99 درصد اطمینان و 1 درصد خطا فرضیه تحقیق تأیید می شود . به عبارت دیگر استفاده از رسانه های فردی موجب تضعیف مهارت های غیرکلامی در فرایند ارتباط چهره به چهره می شود . در مورد استفاده از رسانه های فردی و کاهش مهارت گوش دادن در فرد نتایج بدست آمده طبق آزمون دوجمله ای ، با 99 درصد اطمینان و 1 درصد خطا فرضیه تحقیق تأیید می شود . به عبارت دیگر می توان گفت ، استفاده از رسانه های فردی موجب کاهش مهارت گوش دادن در فرد می شود . در مورد استفاده از رسانه های فردی و کاهش ارتباط فرد با جمع نتایج بدست آمده طبق آزمون دوجمله ای ، با 95 درصد اطمینان و 5 درصد خطا فرضیه تحقیق رد می شود . به عبارت دیگر بین استفاده از رسانه های فردی و کاهش یا افزایش ارتباط فرد با جمع رابطه ای وجود ندارد .
مقدمه :
با توسعه تکنولوژی های ارتباطی مثل استفاده از اینترنت هر فرد می تواند با داشتن یک نام کاربری به صورت خصوصی از اینترنت استفاده نماید و همچنین میتواند از طریق تلفن همراه تماس صوتی ، تصویری و پیام متنی داشته باشد . رسانه های فردی رسانه هایی هستند که یک فرد به تنهایی از آن استفاده میکند . همواره به نظر می رسد همه صنایع ارتباطی قبلی ضمن فردی بودن ، به حوزه فردی فرد استقلال نمی بخشیده و بستر توسعه فردی را فراهم نمی کرده است . اینترنت و تلفن همراه مهمترین تکنولوژی فردی است که ضمن «خلوت مستقل فردی» رابطه اجتماعی فرد را در یک بستر شبکه ای معنا دار کرده است . اگر عناصر مادی نیاز های فردی را در یک تعامل اجتماعی عناصری مثل لباس ، وسیله حمل و نقل و وسایل شخصی زندگی فرد بدانیم اینترنت و تلفن همراه نیز به نیاز های فردی و اجتماعی فرد اظافه شده است .
ارتباط انواعی دارد که در طول تاریخ از ارتباط چهره به چهره یا رو در رو 1 به عنوان ساده ترین و بی واسطه ترین ارتباط میان انسان ها آغاز شده تا به پیچیده ترین گونه های ارتباط با واسطه و بی واسطه تصنعی امروزین رسیده است . (دوران ، 1381 ، 27) بنابراین اقتضای وضعیت و شرایط حاکم بر جامعه به لحاظ دانش و ابزار کار ، در هر عصری از زندگی انسان ایجاب میکند . تا مردم با توجه به موقعیتی که در آن به سر می برند ارتباط های خود را مطابق با امکانها و شرایط موجود تنظیم کنند . ) محسنیان راد ،1378،487) ارتباط کلامی را می توان با اهمیت ترین نوع ارتباط های انسانی بشمار آورد . از جمله ویژگی های ارتباط کلامی نسبت به سایر ارتباط ها توام بودن ارائه ی کلمه ها با احساس های گوینده است شاید در یک تماس با تلفن همراه و یا فرستادن یک متن از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی بتوان به مدد ذهن و با استفاده از توانایی هایی در به کار گیری کلمه ها به توصیف اعجاب انگیز صحنه هایی از واقعیت ها و هستی پرداخت اما بدیهی است خواندن یا شنیدن از طریق تلفن همراه و اینترنت هر چند که با توصیف استادانه ای همراه باشد لیکن فاقد آن جنبه های احساسی است که در ارتباط کلامی وجود دارد . محیط پیرامونی ، همواره به عنوان یک محرک در انسان تاثیر می گذارد و احساس را تحت تاثیر قرار می دهند . احساس انسان از طریق تحریک عامل های خارجی صورت می گیرد و اندام های درونی مثل گوش با شنیدن ، زبان با چشیدن ، چشم با دیدن و بینی با بوییدن و سایر اندام های دیگر با وظایفی که بر عهده دارند با انتقال محرکهای بیرونی به درون بدن احساس را در انسان ایجاد می کند . (ساروخانی ،1371،19) از همین منظر مطالعات مربوط به رسانه های فردی و ارتباطات چهره به چهره ساز و کارهای متفاوتی را نیاز دارد .[1]
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 06:41:00 ب.ظ ]
|