دانلود پایان نامه ارشد : بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز |
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………..1
فصل1)کلیات پژوهش
1-1) بیان مساله …………………………………………………………………………………………………2
1-2)پیشینه ……………………………………………………………………………………………2
1-3) پرسشهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………4
1-4) فرضیه …………………………………………………………………………………………….4
1-5) اهداف تحقیق …………………………………………………………………………….5
1-6) روش پژوهش ……………………………………………………………………………….
فصل2) مبانی نظری پژوهش
2-1) زمینههای ظهور و شکلگیری حکومت قاجار ……………………………………..6
2-2) پادشاهان دوره قاجار …………………………………………………………………………..10
2-3) دوره نخستین قاجار و ارتباط آن با سنتهای پیشین …………………………..12
2-4) هنر ایران در دوران قاجار ……………………………………………………………………………..14
2-4-1) دوره زند،پیشینه سبک هنری قاجار در سده هیجدهم ……………………………………………………….15
2-4-2) نخستین مقطع سبک هنری قاجار،سلطنت فتحعلی شاه ……………………………………………………17
2-4-3) دومین مقطع سبک هنری قاجار،سلطنت محمدشاه و ناصرالدین شاه ……………………………….18
2-5) زمینههای فرهنگی هنر قاجار ………………………………………………………..19
2-6) نقاشی دوره قاجار ………………………………………………………………22
2-7) مکتب قاجار ……………………………………………………………………….33
2-8) ویژگیهای نقوش تزیینی هنر و معماری دوره قاجار …………………………………………………………….37
2-9) مضامین رایج در نقاشی دوره قاجار ………………………………………………………………………………..42
2-10) تجزیه و تحلیل آثار نقاشی در دوره قاجار …………………………………………………………………………….46
2-11) دیوارنگاری در دوره قاجار …………………………………………………………………………………………………47
2-12) موقعیت طبیعی شیراز …………………………………………………………………………..48
2-13) تاریخچه مختصر شیراز ……………………………………………………………………53
2-14) محلات شیراز در عهد قاجار …………………………………………………….54
فصل سوم) یافتههای پژوهش
3-1) خانه عطروش …………………………………………………………………………………………56
3-2) نماهای مختلف خانه عطروش ……………………………………………………………..57
3-3) موقعیت مکانی ……………………………………………………………………………………58
3-4) ساختمان اصلی شمالی خانه عطروش ……………………………………………………59
3-5) بررسی آثار هنری قسمتهای مختلف بنا (کاشیکاری حیاط) ………………………………………………….61
3-6) حوضخانه ……………………………………………………………………………………………97
3-7) ساختمان شمالی ………………………………………………………………………………..129
3-8) بررسی تحلیلی داده های پژوهش ……………………………………………134
فصل چهارم) نتیجهپژوهش
نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………135
فهرست منابع
منابع ………………………………………………………………………….139
مقدمه
شهر شیراز یکی از کانونهای اصلی هنر نقاشی ایران در دوران زند و قاجار بود که با مطالعه آثار باقیمانده از آن دوران میتوان به شکل کاملتری از شناخت نقاشی ایرانی در آن دوران رسید. در میان آثار نقاشی باقیمانده از این دوران میتوان به خانههای تاریخی متعددی اشاره کرد که هر یک به فراخور خود ویژگیهای سبکشناختی و زیباییشناختی نقاشی دوران زند و قاجار را بازتاب میدهند. یکی از این خانهها، معروف به خانه عطروش است.
خانه قدیمی آقای حاج محمود عطروش معروف به منزل حاج میرزا محمدعلی فیروزآبادی از جالبترین و زیباترین خانههای قدیمی دوره قاجاریه از نظر کاشیکاری و نقاشی محسوب میگردد. محل آن در بازار حاجی انتهای کوچه زنجیرخانه قراردارد که نمونههای نفیسی از کاشیکاری مربوط به دوره قاجاریه در خانه عطروش نصب گردیده و از بهترین نمونه کاشیکاری هفت رنگ دوره قاجاریه محسوب میگردد.خانه عطروش از نظر شکل و فرم کاشیکاری جالب و منحصر به فرد محسوب میشود، منزل مذکور از نظر نقاشی و رنگ و روغن بر روی چوب، گچ، تابلوهای کاشیکاری، آجرکاری باید از نمونههای جالب هنری دوره قاجاریه محسوب داشت. ساختمان شمالی شامل یک تالار اصلی در وسط و دوگوشواره در طرفین آن در طبقه فوقانی و یک حوضخانه و دوگوشواره درطرفین آن در طبقه زیر میگردد که آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
در این پایاننامه به کلیات پژوهش،مطالبی درباره دوره قاجار،شیراز در زمان قاجار، بررسی آثار هنری قسمتهای مختلف بنا شامل کاشیکاری دیوارهای حیاط و تابلوهای نقاشی و در انتها به نتیجه پژوهش و اینکه تصاویر خانه مذکور با چه مضامینی کار شده است و اینکه گونههای مختلف انسانی،حیوانی و گیاهی در چه جایگاهی قراردارند پرداخته میشود.
1-1) بیان مسئله
در دوره قاجار ایران شدیداً تحت تاثیر پیشرفتهای صنعتی و دیگر جاذبههای اروپایی قرارگرفت و از ورود افکار و محصولات آنها استقبال شد.این روند بر هنر ایران کمکم تأثیر گذاشت، اما بعضی از سنتهای پایدار بویژه در نقاشی بهجا ماند. مکتب نقاشی قاجار از دوره زند شروع شد و تا دوره قاجار و کمی پس از آن امتداد یافت. این شیوه به عنوان سبکی منسجم و مکتبی متشکل در نقاشی ایران ازجایگاه ویژهای برخوردار است که همه ویژگیهای موضوعی و کاربردی یک مکتب نقاشی را دارد. این شیوه بیشتر از تلفیق ویژگیهای هنر نقاشی سنتی ایرانی با عناصر و شیوههای نقاشی اروپایی شکل گرفت. هرچند آثاری نزدیک به این شیوه از دوره صفوی در ایران تاحدی مرسوم بود و فرنگیسازی نامیده میشد، اما ابتدا در دوره زند و در ادامه آن در دوره قاجار شکل مشخص خود را یافت.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 05:24:00 ب.ظ ]
|