دانلود پایان نامه ارشد با موضوع:راهبردهاى مطالعه ى دانش آموزان |
با توجه به اینكه دنیاى ما در حال تغییر و تحوّل است و ما نیز كه در آستانهى قرن بیست و یكم قرار داریم باید در مورد رویدادها، پیش بینىهایى انجام داده و براى آنها تعیین حدود كنیم.
تغییرات گوناگون به سرعت در حال انجام و ادامه هستند و این جزء پیش بینىهاى اولیهاى است كه توسط هر فرد مىتواند بعمل آید. [4]
در عصر ما مطالعه زیر بنا و مبناى اطلاعات، و تمامى تغییرات موجود در جهان است، سیر و تتبّع در این زمینه در زندگى ما جزء مصالح اساسى، و ضرورتش در پژوهش امروزه بیشتر احساس مىشود اما قلمرو و مطالعه با موضوعات و عناوین دیگر تفاوت دارد و پژوهش در این گسترده حتى در نمونههاى محدود و كوچك و تعمیم آن به كل جوامع و یا یك جامعه آسان نیست و باید جانب احتیاط را رعایت كرد.
در عصرى كه زندگى مىكنیم مطالعه نیز از دامنهى تغییرات مستثنى نبوده است و اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن در زندگى بشرى، اوضاع اقتصادى، اجتماعى، سیاسى و به ویژه فرهنگى كاملاً مشهود بوده و راههاى تازهاى در برابر افراد گشوده است. بطوریكه امروزه كلیهى صاحبنظران بر این امر اتفاق نظر دارند كه اولین گام در جهت توسعه از هر حیث[5] ، مشمول هدفمند كردن نیروى انسانى و یا به عبارت بهتر، آموزش نیروى انسانى در چهارچوب برنامههاى آموزشى مناسب است. و گام برداشتن در جهت پیشرفت و توسعه و تبلور ارزشها و متحول كردن ذهن و نگرش نسل جدید، بدون برنامهریزى و مطالعهى دقیق امكانپذیر نیست.
“دانشمندان اهل فن، مطالعه را واقف گردیدن، مرور كردن كتابتى به چشم و بیآواز خواندن و همچنین نگریستن همراه با تامل، تفكر و اندیشه و نظر به دقت، معنا كردهاند.” [6]
تا قرن پیش سرنوشت افراد عموماً با منشاء خانوادگى و اصل و نسب آنان ارتباط داشت. فرزندان كارگران، پیشه وران، بازرگانان، و فرمانروایان ناگزیر بودند مشاغل خانوادگى را به حكم سرنوشت مقدر و غیر قابل تغییر بپذیرند، اما با توسعهى علوم و پیشرفت صنایع و دانش بشرى این اوضاع غیر قابل تغییر، به یكباره تغییر پذیرفت.
در كشور ما تا چندین سال پیش فقط معدودى از خانوادههاى ایرانى فرزندان خود را به مدرسه مىسپردند و خانوادههاى كم مایه چارهاى جز اینكه از آغاز كودكى به كار و حرفهى خانوادگى بپردازند، نداشتند. اما در حال حاضر وضعیت فرق كرده است، مطالعهى آمار مدارس ایران روشن مىسازد كه تعداد دانشآموزان مدارس از سال 1304 تا 1340 قریب 60 برابر افزایش یافته و تا سال 1368 این تعداد در حدود، ده میلیون و تا به امروز بیش از بیست میلیون نفر رسیده است، در صورتیكه مطالعهى افراد عامه ، مراكز آموزش عالى و دانشگاهها، پژوهشكدهها … مستثنى این آمار هستند، به همین خاطر دور از ذهن نیست كه عصر ما، عصر انفجار اطلاعات نامیده شده است.
امروزه ضرورت نیاز به مطالعه، عادت به مطالعه [7] و آشنایى با اصول و روشها و مهارتهاى[8] آن، بیش از هر زمان دیگر احساس مىشود، و عدم اطلاع از روشهاى مطالعه و عادتهاى بد مطالعه یكى از علل مهم عقب ماندگى تحصیلى است، توان هر كسى براى پیشرفت تحصیلى [9] كامل، به سختى درك مىشود و بستگى به عوامل متعددى دارد، تلاشهایى در جهت رفع پیشرفت تحصیلى بالاتر، از طریق بهبود كیفیت آموزش، موضوعات آموزشى، محیطهاى تحصیلى و غیره انجام گرفته است. در بخش دانشجویى نیز، تلاشهایى در جهت بهبود انگیزش، رغبت و عادتهاى كارى، انجام گرفته است، به طورى كه مىتواند حداكثر توان خود را بكار برد.
وقتى گفته مىشود تلاشهایى انجام گرفته است، این تلاشها فقط در چند كشور پیشرفته و چند مدرسهى پیشرفته واقعیت داشته است و در كشور خودمان به كار بیشتر براى بهبود كیفیت و بهینه سازى پیشرفت تحصیلى نیاز داریم.
تحقیق حاضر شامل طرحها، روشها، بیان اصول و نظریاتى مىباشد كه بیشتر كشورها براى مطالعه و تشویق به آن بكار گرفته شده و در حال حاضر مورد استفاده قرار مىگیرد، از این رو مىتواند بعنوان مجموعهاى در برگیرندهى تحقیقات، نظریات، و عقاید مختلف در مورد روشهاى مطالعه و تشویق به آن است مورد توجه قرار گیرد.
در شرایط یادگیرى آموزشگاهى(درس خواندن) دانشمندان و متخصصان تعلیم و تربیت چهار شرط كلى را براى یادگیرى كلاسیك و آموزشگاهى انسان و به عبارتى « درس خواندن » لازم و ضرورى مىدانند:
1ـ استعداد و توانایىهاى فردى 2ـ انگیزه و علاقه 3ـ امكانات آموزشى 4ـ روش و شیوههاى یادگیرى
چنانچه هر یك از این شرایط كه به عنوان چهار چرخ اصلى ماشین آموزش و فراگیرى انسان محسوب مىشوند مهیا نباشد، موفقیت مطلوب آموزشى و تحصیلى حاصل نخواهد گردید. مثلاً اگر كسى هر چند استعداد و نیز علاقهى بسیار به فراگیرى داشته باشد اما امكانات لازم (مثل معلم، كتاب، مدرسه) در اختیار نداشته باشد نمىتواند از آموزش لازم برخوردار شود و همچنین اگر كسى هر سه شرط اولیه را داشته باشد اما از اصول و روشهای صحیح یادگیرى و درس خواندن اصولى آگاهى نداشته باشد و به عبارتى شیوه كار با سوپر كامپیوتر بیولوژیك خود (مغز ـ ذهن) را نداند ، از آموزش مطلوب برخوردار نخواهد بود. و كامیابى تحصیلى چندانى نخواهد داشت.
در كشور ما متاسفانه به این عامل و شرط بسیار مهم كم توجهى شده است، در حالیكه ضرورت و اهمیت آن قابل تردید نیست. تجربه نشان مىدهد كه بسیارى از ناكامىهاى تحصیلى یا افتهای تحصیلى به این دلیل عمده است كه دانشآموزان و یا دانشجویان نسبت به روش صحیح و اصولى مطالعه و درس خواندن آگاهى لازم را ندارند بطوریكه پس از فراگیرى این اصول و روشها و به كار بستن آنها وضعیت تحصیلى آنها بسیار متحول شده و از كیفیت و موقعیت بالایى برخوردار شده است.
ما سعى كردهایم به این اصول و روشها با استفاده از منابع و مراجع متعدد و معتبر علمى و روانشناسى یادگیرى [10] بدست آمده بپردازیم به امید آن روز كه مطالعه و عادت به آن بصورت وظیفه در آید و توسط دیگر محققان بصورت فن تعقیب و پىگیرى[11] ادامه یابد. انشاءا…
بیان مسئله:
امروزه مطالعه راهى است بسیار ساده و عملى و دریچهاى است به سوى جهان علم و معرفت، راهى كه انسان را در مسیر رشد و كمال هدایت كرده و مناسبترین شیوه جهت انتقال پیام، عقاید، طرحها و اندیشهها است و مىتواند هدف هر دانشجو، دانشآموز … و افراد جامعه باشد.
ما در عصرى زندگى مىكنیم كه یكى از خصوصیات بارز آن، تغییرات و تحولات شگرف و مداومى است كه در تمامى زمینهها به ویژه اطلاعات و دانش نیروى انسانى رخ داده است، اما با این وجود تمامى كشورها و جوامع به طور مشترك از جامعهى مطالعه كنندگان خود راضى نیستند و ما هر ساله شاهد افت تحصیلى دانشآموزان در مقاطع مختلف و عدم مطالعهى مطلوب و كافى افراد جامعهى خود هستیم.و این بیشتر به دلایل عدم برنامهریزى صحیح، عدم فعالیتهای لازم در زمینهى مطالعه، آگاهى نداشتن از روشهاى صحیح مطالعه، روشهاى نامناسب مطالعه ندادن انگیزه و تشویقهاى لازم جهت مطالعه و عادت به آن، شیوههاى نامناسب تدریس، استفادهى بیشتر دانشآموزان از روشهاى یادگیرى سطحى ساده (تكرار و حفظ مطالب) و دیدگاههاى متفاوت در رابطهی با مطالعه عنوان كرد.
تنها راه بقا و دوام مطالعه، همگام نمودن اطلاعات با جهان امروز و پیشرفت در مسیر رشد و كمال و رعایت و انجام موارد مذكور و همّت به تحقیقات مستمر و متعدد بر تمام جوانب مختلف مطالعه، و كوشش در رفع نواقص و محدودیتهایى كه از تحقیقات پیش منتج شده و در دسترس مىباشد و همچنین از بین بردن عوامل مداخلهگر و مزاحم مانند:(ترس، اضطراب …) بویژه در دانشآموزان، كه در عملكرد تحصیلى آنان نقش عمدهاى دارد است و سعى و كوشش در ایجاد انگیزه[12]، تقویت مثبت[13] بویژه در انگیزههاى درونى، روشهاى یادگیرى عینى[14] و مشاهدهاى[15] و فراهم ساختن مكان و محلهایى[16] جهت مطالعهى عموم افراد بویژه دانشآموزان و تشویق صحیح تا حركت به سوى پلههاى پیشرفت مطالعه كه انشاءا… به صورت احساس وظیفه در آید و مطالعه به هدف نهایى برسد. در این پژوهش محقق قصد دارد به بررسى راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان پایهى سوم مقطع متوسطه در رشتههاى علوم ریاضى، تجربى و انسانى آموزش و پرورش شهر قدس را مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار دهد و بر اساس نتایج حاصله پیشنهادات لازم را ارائه نماید.
هدف پژوهش
1ـ اهداف كلى
هدف از انجام این تحقیق عبارتست از، بررسى راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان پسر و دختر پایهى سوم مقطع متوسطه[17]، در رشتههاى علوم ریاضى، تجربى و انسانى آموزش و پرورش منطقهى شهر قدس مىباشد.
2ـ اهداف جزئى
این تحقیق از مجموع اهداف خود ده هدف عمده را در بر دارد:
ـ بررسى راهبردهاى مطالهی دانشآموزان دختر و پسر رشتههاى مختلف تحصیلى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان پسر رشتهی ریاضى و تجربى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان پسر رشتهی ریاضى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان پسر رشتهی تجربى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهى دانشآموزان دختر رشتهی ریاضى و تجربى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر رشتهی ریاضى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر رشتهی تجربى و انسانى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشتهی ریاضى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشتهی تجربى.
ـ بررسى راهبردهاى مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشتهاى انسانى.
اهمیت موضوع پژوهش
در دنیاى امروز آدمى، تحت هر شرایطى بینیاز از مطالعه، آگاهى و غنى سازى روح و روان خود نیست. و بدون شك هر كس به تقویت اندیشه، آگاهى و یا تجدید نظر نسبت به دانش و اطلاعات خود نپردازد و بصورت فنى و باآگاهى از روشهاى مطالعه و یادگیرى مطالعه ننماید زیان خواهد دید.
در دنیاى در حال تغییر كنونى، ضرورت آموزش و مطالعه به دلایل فراوان پذیرفته شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-06-28] [ 03:35:00 ب.ظ ]
|